ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΨΗΦΙΟ ΔΗΜΑΡΧΟ ΧΑΝΙΩΝ ΤΑΣΟ ΒΑΜΒΟΥΚΑ

Τα προβλήματα του Ακρωτηρίου τα γνωρίζετε; Σε ποια θα πρέπει να δώσει βάρος από το ξεκίνημά του ο νέος Δήμος;

Είναι γνωστό ότι εδώ και πολλά χρόνια το Ακρωτήρι οικοδομείται με φρενήρεις ρυθμούς, άναρχα σε τέτοιο σημείο που υπάρχουν ακόμα και ολόκληροι οικισμοί αυθαίρετοι. Όλα αυτά χωρίς κανέναν έλεγχο και σε πολλές περιπτώσεις με την ανοχή των δημοτικών αρχών. Αυτή η ασυδοσία οδήγησε, εκτός από την αλλοίωση του τοπίου και των παλιών χωριών του Ακρωτηρίου και στην αδυναμία του Δήμου να καλύψει τους οικισμούς αυτούς από πλευράς υποδομών. Ετσι, σήμερα στο Ακρωτήρι υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις στο υδροαρδευτικό δίκτυο, μάλιστα πολλοί οικισμοί έχω υπ όψιν ότι  υδροδοτούνται ακόμα από αγωγούς αμιάντου πράγμα απαράδεκτο, στην οδοποιία, και σε άλλα θέματα βασικών υποδομών. Τόσο λοιπόν αυτά, όσο και η έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού εξαιτίας της οποίας το Ακρωτήρι γέμισε με οχλούσες δραστηριότητες, είναι προβλήματα πρώτης προτεραιότητας που πρέπει να λυθούν με το Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό, που προφανώς, αν προχωρήσει  θα προχωρήσει ενιαία, ακόμα και για το Ακρωτήρι και για τη Νέα Κυδωνία που είχαν αποχωρήσει από τη διαδικασία ενιαίου σχεδιασμού. Αρα το ΓΠΣ είναι η πρώτη μας προτεραιότητα και αφορά το σύνολο του Δήμου και όχι μόνο το Ακρωτήρι. Υστερα, πρέπει να δούν λύσεις και σε προβλήματα όπως:
-Της σχολικής στέγης. Τα Κουνουπιδιανά χρειάζονται ένα δεύτερο Δημοτικό Σχολείο και ένα νέο νηπιαγωγείο. Υποθέτω ότι τα άλλα σχολεία που έχουν εξαγγελθεί θα γίνουν.
-Του συγκοινωνιακού. Πρέπει  να μπει μια ενδοδημοτική συγκοινωνία που θα φτάνει ως τα απομακρυσμένα χωριά.
-Της πεζοδρόμησης σε περιοχές όπως το Πιθάρι και του κυκλοφοριακού στα Κουνουπιδιανά.
-Της Πρόνοιας. Χρειάζεται οπωσδήποτε ένα νέο βρεφονηπιακό η περιοχή και ένα ΚΑΠΗ, αλλά πιο πολύ νομίζω, χρειάζεται ένα Περιφερειακό Ιατρείο όπως αυτό που υπάρχει στη Σούδα, στελεχωμένο με γιατρούς, που θα καλύπτει πλήρως της ανάγκες της πρωτοβάθμιας περίθαλψης στην περιοχή. Αυτά είναι νομίζω μερικά από τα πιο σημαντικά που μπορώ να σας αναφέρω. Και φυσικά υπάρχει το πρόβλημα της ηχορύπανσης που μπορεί να αντιμετωπιστεί και με προσφυγή στα  τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια.

Εδώ και χρόνια οι Δημοτικές Αρχές του Ακρωτηρίου προσπαθούν να  ορίσουν ως δεδομένο ότι το Ακρωτήρι είναι η πιο επιβαρυμένη περιοχή του νομού Χανίων ή έστω της ευρύτερης περιοχής των Χανίων κι ότι δεν μπορεί να αντέξει άλλες επιβαρύνσεις. Όταν έρθει η ώρα να ψηφιστεί κάτι τέτοιο στα πλαίσια πχ του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου στο Δημοτικό Συμβούλιο, θα βοηθήσετε η περιοχή να προστατευτεί θεσμικά από οποιαδήποτε νέα επιβάρυνση;

Πράγματι, από την εποχή του Κουρουπητού, το Ακρωτήρι αποτέλεσε αποδέκτη πολλών περιβαλλοντικών δεινών. Από τα μπάζα που ακόμα και σήμερα ξεφορτώνουν ασυνείδητοι στις άκρες των δρόμων, μέχρι τα λατομεία που επεκτείνονται και την επιβαρυντική κίνηση των οχημάτων που κουβαλούν αδρανή υλικά στους στενούς δρόμους του Ακρωτηρίου, το εργοστάσιο της ΔΕΔΙΣΑ που δε λειτουργεί τον περισσότερο καιρό με τις σωστές προδιαγραφές, τις εγκαταστάσεις καυσίμων που σαφώς έγιναν λίγο μετά την ίδρυση του οικισμού του Αγίου Ονουφρίου και έπρεπε να έχουν απομακρυνθεί εδώ και πολλά χρόνια, το αεροδρόμιο και την ηχορύπανση των στρατιωτικών αεροσκαφών που είναι αφόρητη για τους κατοίκους όχι μόνο γύρω από το αεροδρόμιο, αλλά και σε άλλες περιοχές και πολλά άλλα. Όλα αυτά τα προβλήματα μπορούσαν να έχουν λυθεί τόσα χρόνια με πολιτική βούληση, που δεν υπήρξε και με ρήξεις και  κινητοποιήσεις. Στο Ακρωτήρι πρέπει κάποτε να μετρηθούν οι πηγές ρύπανσης και να μελετηθεί η απομάκρυνσή τους ή να βρεθούν άλλες λύσεις για τη μείωση των οχλήσεων. Φυσικά, το Ακρωτήρι δεν αντέχει άλλες επιβαρύνσεις και αυτό πρέπει να «κλειδώσει» με την εκπόνηση του ενιαίου ΓΠΣ.

Συνήθως, οι υποψήφιοι Δήμαρχοι μιλούν για μεγάλα έργα και ανταγωνίζονται για το ποιος έκανε ή έταξε τα πιο μεγάλα. Εσείς τι λέτε; Από ποια μεγάλα έργα έχει ανάγκη το Ακρωτήρι;

Νομίζω ότι μια αερογέφυρα που θα συνέδεε τον ΒΟΑΚ με το δρόμο Χανιά – Αεροδρόμιο θα έλυνε το γνωστό πρόβλημα…αστειεύομαι φυσικά. Ξέρετε όμως, λένε ότι η πρόταση που έχει γίνει για νέα χάραξη δρόμου σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο μπορεί να κοστίσει το ίδιο με μια αερογέφυρα. Εμείς γενικά, πιστεύουμε ότι τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα δεν είναι το ζητούμενο πάντα, πρέπει πρώτα να εξετάζουμε εναλλακτικές λύσεις, με κριτήριο τη μη αλλοίωση του περιβάλλοντος, φυσικού και ανθρωπογενούς, και τη διατήρηση της ταυτότητας μιας περιοχής. Δεν είμαι μηχανικός, αλλά νομίζω ότι ο αρμοδιότερος όλων, φορέας το ΤΕΕ ΤΔΚ έχει προτείνει ως λύση, τη διαπλάτυνση του υπάρχοντος δρόμου με κάποιες κοιλαδογέφυρες, ως ένα σημείο. Εκείνο που χρειάζεται επίσης είναι μια βελτίωση της σύνδεσης των Χανίων με το Ακρωτήρι για να ανακουφιστεί η κίνηση. Υπάρχουν διάφορες προτάσεις γι αυτό που δεν περιλαμβάνουν απαραίτητα τη χάραξη νέου δρόμου.

Τι γνώμη έχετε για τα αθλητικά έργα που έχουν ξεκινήσει στην περιοχή μας και δε λένε να τελειώσουν και να λειτουργήσουν;

Μιλάτε προφανώς για το ποδηλατοδρόμιο και το κολυμβητήριο. Αυτά τα έργα, είναι άλλο ένα δείγμα της «φαραωνικής» αναξιοπιστίας του ελληνικού κράτους που δεσμεύτηκε ότι θα τα κατασκευάσει την περίοδο των Ολυμπιακών του 2004. Το ποδηλατοδρόμιο σήμερα, απ’ ότι ξέρω είναι ακόμα στα τσιμέντα, κι έχει σταματήσει εδώ και πολύ καιρό το έργο. Κρίμα, γιατί είναι μια υποδομή που θα χαρακτηρίσει το Ακρωτήρι ως «ποδηλατούπολη» και θα δώσει μεγάλη αναπτυξιακή ώθηση στην περιοχή , αρκεί βέβαια ότι γίνει εκεί να γίνει με σεβασμό στον πολεοδομικό ιστό του χωριού των Καθιανών και στο φυσικό περιβάλλον. Οσο για το κλειστό Κολυμβητήριο, μπορούσε, αν είχαν οι προηγούμενες δημοτικές αρχές του Ακρωτηρίου περιβαλλοντικές ευαισθησίες, να έχει λειτουργήσει αντλώντας για το ενεργειακό του απόθεμα από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, κάτι που θα μείωνε το κόστος λειτουργίας του πάρα πολύ και θα το έκανε βιώσιμο οικονομικά. Επιβάλλεται να προχωρήσει άμεσα η κυκλοφοριακή σύνδεση που δεν απαιτεί σημαντικά ποσά. 
Παρά τις οικονομικές δυσκολίες πιστεύω ότι είναι μια υποδομή που πρέπει να λειτουργήσει πάση θυσία.

Τελικά εσείς, πως θα θέλατε να δείτε το Ακρωτήρι στο μέλλον;

Κοιτάξτε, πιστεύω ότι το Ακρωτήρι έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης –με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει χωροταξικός σχεδιασμός- κυρίως στον Τουριστικό τομέα.
Θα μπορούσε να είναι ένας προβεβλημένος προορισμός εναλλακτικού τουρισμού, για ορειβάτες και σπηλαιολόγους, θρησκευτικού Τουρισμού και αθλητικού τουρισμού εάν ολοκληρωθεί το ποδηλατοδρόμιο και λειτουργήσει το Κολυμβητήριο. Θα μπορούσε να διαμορφωθεί ένα σπηλαιολογικό πάρκο, ένα ενάλιο πάρκο, να σημανθούν διαδρομές, φυσιολατρικές και πολιτιστικές, να γίνουν ποδηλατόδρομοι, πράγματα που έχετε προτείνει κι εσείς από την εφημερίδα σας.
Από την άλλη, δεν μπορούμε να εμποδίσουμε την ανάπτυξη, μπορούμε όμως να βάλουμε όρους και περιορισμούς στην τσιμεντοποίηση. Πρέπει να διατηρηθεί γή υψηλής παραγωγικότητας, πρέπει να αξιοποιηθούν δημόσιοι χώροι αναψυχής, όπως το Πάρκο του Πολυτεχνείου κι όπως το πάρκο των ανεμόμυλων στα Καθιανά που έχει τελειώσει εδώ και χρόνια και κανείς δεν το παραλαμβάνει να λειτουργήσει, μπορούν να δεντροφυτευθούν δρόμοι και πλατείες, να γίνουν παιδικές χαρές, να φτιαχτούν πεζοδρόμια στους κεντρικούς δρόμους. Πρέπει να αναδειχτούν και να προστατευτούν τα ιστορικά μνημεία του Ακρωτηρίου.  Οι Ακρωτηριανοί φαντάζονται καλύτερα τον τόπο τους και ξέρουν πως μπορεί να γίνει ποιο βιώσιμος. Όμως εμείς θέλουμε να είμαστε εκεί, να τους βοηθήσουμε να το πετύχουν.


Δεν υπάρχουν σχόλια: