
Ανοικτά υπέρ της συνένωσης των δύο Δήμων, Ακρωτηρίου και Σούδας τάσσεται ο Δήμαρχος Σούδας Γιάννης Περράκης που πιστεύει ότι οι δύο Δήμοι έχουν μεγάλα κοινά, προβλήματα αλλά και αναπτυξιακές προοπτικές που τους συνδέουν. Σε συνέντευξη που μας παραχώρησε ο κ. Περράκης αναφέρεται μει ιδιαίτερα «ενωτικό» τρόπο σε όλα τα θέματα που απασχολούν τη συνεργασία των δύο Δήμων, ακόμα και τα πιο «καυτά» όπως το θέμα των εγκαταστάσεων καυσίμων. Η εμπειρία και οι γνώσεις του για πολλά χρόνια Προέδρου της ΤΕΔΚ και Δημάρχου με τη μακροβιότερη ίσως θητεία στο νομό, σε μια «διδακτική» συνέντευξη, εφ’ όλης της ύλης.
Κύριε Περάκη, η Σούδα και το Ακρωτήρι, πέρα από το στεριανό κοινό τους όριο βρέχονται κι από την ίδια θάλασσα, αν και το Ακρωτήρι δεν έχει παρά ελάχιστη πρόσβαση σ’ αυτήν, λόγω των στρατιωτικών εγκαταστάσεων που απλώνονται σχεδόν σε όλη τη νότια πλευρά του. Τι προβλήματα μοιράζονται οι δύο Δήμοι εξαιτίας των κοινών τους ορίων;
Κατ αρχήν χαίρομαι που μου δίνετε την ευκαιρία να πω τις θέσεις μου για θέματα που απασχολούν τους δύο Δήμους και που τελευταία με την κοινή προσπάθεια και τις κινητοποιήσεις για το χωροταξικό σχεδιασμό νιώθω σαν να απευθύνομαι σε δημότες της Σούδας.
Το Ακρωτήρι και η Σούδα από πολύ παλιά αποτελούσαν ένα Δήμο. Το ποια είναι τα διοικητικά τους όρια δεν έχει καμιά σημασία. Σημασία έχει, ότι μέσα στα διοικητικά όρια αυτών των Δήμων, εκτός από τον κλειστό κόλπο της Σούδας που είναι πολύ σημαντικός για την ανάπτυξή τους και που μας οδηγεί σε κοινούς αναπτυξιακούς στόχους όσον αφορά στο υγρό στοιχείο, έχουν πολλά προβλήματα κοινά, από τις οχλούσες δραστηριότητες που υπάρχουν στις δύο περιοχές, και που λειτουργούν εις βάρος της σωστής αναπτυξιακής διαδικασίας. Οι περισσότερες ρυπογόνες εγκαταστάσεις του νομού Χανίων βρίσκονται στους δύο Δήμους, με το μεγαλύτερο ποσοστό στο Δήμο Ακρωτηρίου κι αυτό δεν το αμφισβητεί κανένας. Ο Δήμος Ακρωτηρίου άλλωστε έχει και τη μεγαλύτερη έκταση, αν θυμάμαι καλά, έχει την εξαπλάσια έκταση από του Δήμο Σούδας. Εμείς έχουμε τους Κυλινδρόμυλους που είναι μέσα στην πόλη, την κεραία της ΕΡΑ που δεν έχει κανένα λόγο ύπαρξης και τη λειτουργία του Ναυστάθμου που δεν τηρεί τους περιβαλλοντικούς κανόνες.
Υπάρχει όμως ένα δεδομένο: η ύπαρξη των στρατιωτικών βάσεων -κι αναφέρομαι πιο πολύ στις στρατιωτικές βάσεις της χώρας μας και των υποχρεώσεών της ως προς την ευρωπαϊκή ένωση, γιατί οι υποχρεώσεις της σε σχέση με την υπερδύναμη είναι κάτι που δεν διχάζει μόνο το λαό των Χανίων αλλά θα δίχαζε οπουδήποτε αλλού κι αν βρισκόταν στη χώρα μας – ήταν αναπόφευκτο, ότι η ανάπτυξη των στρατιωτικών αυτών βάσεων θα γινόταν στον κόλπο της Σούδας. Η ιστορία από τα πανάρχαια χρόνια μέχρι σήμερα δείχνει το στρατηγικό ρόλο που παίζει το λιμάνι της Σούδας, κι αυτό είναι μια απάντηση σε όσους λένε ότι αν δεν ήταν εδώ οι στρατιωτικές βάσεις θα γινόταν η Σούδα, Αγιος Νικόλαος. Αρα αυτό μας ενώνει και πρέπει να μας ενώνει, σε οποιαδήποτε προσπάθεια κάνουμε στο μέλλον. Θωρώ λοιπόν ότι τα στοιχεία που μας ενώνουν είναι πολύ περισσότερα από αυτά που μπορεί στο παρελθόν να είχαν δημιουργήσει μια τοπικιστική αντιπαλότητα.
Δεν είναι πολύ μοιρολατρικό αυτό που λέτε; Είμαστε δηλαδή καταδικασμένοι για πάντα στην υποβάθμιση της Σούδας λόγω του στρατηγικού της ρόλου;
Να το ξεκαθαρίσω αυτό: με δεδομένη τη στρατηγική του θέση και τις εγκαταστάσεις που έχουνε έχουνε αναπτυχθεί δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να συνυπάρξουν κι άλλες αναπτυξιακές δράσεις και μάλιστα, βλέποντάς τις από μια άλλη σκοπιά. Ηδη λειτουργούν στο λιμάνι της Σούδας, δράσεις που έχουν σχέση με ναυτάθληση, λειτουργούν ή πρέπει να λειτουργήσουν δράσεις που έχουν σχέση με τον τουρισμό. Κάνουμε μια προσπάθεια να οριοθετήσουμε, με συγκεκριμένο όμως στόχο, τη μαρίνα, πρέπει να κάνουμε μια προσπάθεια να αναβαθμίσουμε το αεροδρόμιο, όσον αφορά στο τμήμα εξυπηρέτησης των πτήσεων που φέρνουν τουρισμό εδώ. Αποψή μου είναι λοιπόν ότι είναι μοιραίος ο στρατιωτικός χαρακτήρας, από την άλλη πλευρά όμως μπορούμε να αξιοποιούμε και τις δυνατότητες που έχει ένα σύγχρονο λιμάνι κι ένα σύγχρονο αεροδρόμιο.
Τι περιορισμούς βάζει η λειτουργία της Βάσης και του Ναυστάθμου στην εμπορική και επιβατική κίνηση του λιμανιού και πόσο σημαντικές επιπτώσεις έχουν αυτοί οι περιορισμοί στην τουριστική και εμπορική ανάπτυξη του νομού;
Σίγουρα, είναι πρόβλημα το γεγονός και μόνο ότι θα πρέπει να δοθεί ειδική άδεια για να μπει ένα τουριστικό ή εμπορικό πλοίο μέσα στο λιμάνι μετά τη δύση του ηλίου. Όταν επιβάλλεται όμως αυτό, χρειάζεται να γίνει μια προσυνενόηση με τον τουριστικό πράκτορα και το ναύσταθμο και η διαδικασία αυτή δημιουργεί προβλήματα. Ο έλεγχος του ναυτικού οχυρού και ο τρόπος που λειτουργεί το λιμάνι είναι αποκλειστικά ευθύνη του Ελληνα διοικητή. Πολλές φορές δημιουργούνται επεισόδια και όλοι είμαστε μάρτυρες τέτοιων επεισοδίων, με πολίτες, ψαράδες κλπ. με κάποιους στρατιώτες του 6ου στόλου γίνονται σε περίπτωση που ο δικός μας αξιωματικός που είναι μέσα στο σκάφος που κάνει τον έλεγχο, δεν κάνει καλά τη δουλειά του. Σε τέτοιες περιπτώσεις παρεμβαίνει ο ίδιος ο Διοικητής του Ναυστάθμου στο Διοικητή της Αμερικάνικης Βάσης και τις περισσότερες φορές έχουμε θετικά αποτελέσματα, δεν αποφεύγουμε όμως κάποιες ενοχλήσεις. Σε όλα τα θέματα πάντως, όπως η επισκεψιμότητα της νησίδας, η συνεργασία με το Ναύσταθμο για το σχεδιασμό και τις δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης, όταν γίνεται συντονισμένα και οργανωμένα λιγοστεύει τα προβλήματα.
Σε ποια σημεία πιστεύετε ότι μπορουν να στηριχθούν οι δύο Δήμοι για τη βελτίωση της διοικητικής και κοινωνικής τους προσέγγισης;
Κατ΄αρχήν, οι δύο δήμοι μαζί, έχουν τη σημαντικότερη αθλητική υποδομή σε όλο το νομό κι αυτό είναι πολύ σημαντικό. Δηλαδή, στο Ακρωτήρι υπάρχει το Κολυμβητήριο, το Σκοπευτήριο, το Ποδηλατοδρόμιο (όταν γίνει) και ο Δήμος Σούδας έχει το καλύτερο Ναυταθλητικό Κέντρο των Βαλκανίων. Υπάρχουν 4 κλειστά γυμναστήρια στο νομό και τα δύο βρίσκονται στους δύο Δήμους. Ένα άλλο σημαντικό κοινό στοιχείο που έχουν οι δύο Δήμοι, είναι ότι στα διοικητικά τους όρια έχουν τη σημαντικότερη πολιτιστική κληρονομιά σε όλο το Πολεοδομικό συγκρότημα των Χανίων. Το μεν Ακρωτήρι λόγω των Μονών του και των άλλων θρησκευτικών του μνημείων και ο Δήμος Σούδας λόγω της αρχαίας Απτέρας. Αυτός ο πλούτος δεν υπάρχει συσσωρευμένος σε κανένα σημείο του νομού.
Η οδική σύνδεση ΒΟΑΚ – Αεροδρόμιο. Η βασική παρέμβαση, δηλαδή η νέα χάραξη του δρόμου που στο δικό σας Δήμο δεν αντιμετώπισε αντιδράσεις και που –βάση των προτάσεων του ΤΕΕ θα ακολουθούσε τη λογική της διαπλάτυνσης εντός του Δήμου Ακρωτηρίου δεν προχώρησε. Λέτε ότι χάθηκε η ευκαιρία;
Ένα τεράστιο κοινό μας πρόβλημα είναι η ανάγκη κυκλοφοριακής σύνδεσης του αεροδρομίου με το Βόρειο Οδικό Αξονα και του λιμανιού με το ΒΟΑ, όπως και μεταξύ τους, του αεροδρομίου με το λιμάνι. Θα πρέπει να αναδείξουμε το λιμάνι και το αεροδρόμιο σαν προβλήματα του νομού κι αυτή είναι η προσπάθεια που κάνουμε τώρα. Αυτή τη στιγμή κουβεντιάζουμε για την υποβάθμιση λιμανιού και αεροδρομίου κι ένα τμήμα της υποβάθμισής τους είναι η κυκλοφοριακή σύνδεση. Εχει προχωρήσει λοιπόν η προμελέτη για το δρόμο ΒΟΑΚ-Αεροδρόμιο που σημαίνει ότι αν εγκριθεί αυτόματα δεσμεύονται οι περιοχές που περνάει ο δρόμος αυτός. Αυτή η μελέτη όσον αφορά στο τμήμα της από Βόρειο Οδικό Αξονα μέχρι τη Μεραρχία που είναι στα όρια του Δήμου Σούδας, υπάρχει μια πρόταση συγκεκριμένη από το μελετητή και μια αντίδραση από το Τεχνικό Επιμελητήριο στην πρόταση αυτή και υπάρχει και η πρόταση αυτή που αφορά το τμήμα του Δήμου Ακρωτηρίου, της διαπλάτυνσης του υπάρχοντος δρόμου. Με μια διαφορά: το ΥΠΕΧΩΔΕ για να εγκρίνει τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, θα την εγκρίνει ή ενιαία σε όλο αυτόν το δρόμο ή τμηματικά. Για να την εγκρίνει ενιαία υπάρχει μια αντίρρηση από το Υπουργείο, όσον αφορά στη διαπλάτυνση του υπάρχοντος δρόμου, γιατί η διαπλάτυνση παρουσιάζει δυσκολίες ως προς την καμπυλότητα κάποιων στροφών και πιθανόν αυτό το τμήμα να έχει προβλήματα έγκρισης σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το πρόβλημα με το τμήμα στο Ακρωτήρι όπου υπήρξαν οι αντιδράσεις, ως προς τη διαπλάτυνση του δρόμου μπορεί να ξεπεραστεί, αν συμφωνήσουν οι φορείς και χρηματοδοτηθεί με εθνικούς πόρους. Το κομμάτι που αφορά τη Σούδα – και το οποίο λύνει κυκλοφοριακά προβλήματα και του Δήμου Χανίων και του Δήμου Ελ. Βενιζέλου δεδομένου ότι διασταυρώνεται και με την οδό Γογονή και την Εθν. Βενιζέλου κι επειδή δεν έχουν εκφραστεί αντιδράσεις μέχρι τώρα, κι επειδή πρέπει να χαραχτεί αυτός ο δρόμος από την αρχή γιατί δε γίνεται να περνάει από την Κάτω Σούδα, αυτό μπορεί να εγκριθεί και να χρηματοδοτηθεί από Ευρωπαϊκά Προγράμματα.
Ο Περιφερειάρχης μας είπε ότι αν οι φορείς του Ακρωτηρίου συμφωνήσουν με την πρόταση της διαπλάτυνσης που είναι εύκολη, τότε εγώ αναλαμβάνω αυτό το τμήμα να γίνει από Εθνικούς Πόρους για να μην μπλοκαριστεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ και η μόνη λύση είναι να χωριστεί η μελέτη σε δύο κομμάτια, γιατί αν μείνει ενιαία θα κολλάει στην αντίδραση αυτή που ανέφερα πριν.
Αποχετευτικό: Υπάρχει ένας προσωρινός φορέας των Δήμων όπου γίνεται το έργο και που φαντάζομαι όταν ολοκληρωθεί, θα γίνει μόνιμος, ως φορέας διαχείρισης του δικτύου. Αυτό μας δίνει κάποιες άλλες αναπτυξιακές προοπτικές;
Σήμερα δεν μπορούμε πια να μιλάμε για πολλούς διαφορετικούς φορείς διαχείρισης δικτύων ακαθάρτων στον ίδιο πολεοδομικό ιστό. Ακόμα και σε επίπεδο νομού ένας τέτοιος φορέας διαχείρισης είναι μικρός. Για παράδειγμα, οι προδιαγραφές της ευρωπαϊκής ένωσης στον έλεγχο της ποιότητας του νερού και τον τρόπο που γίνεται η επεξεργασία των λυμμάτων αναγκάζουν τη ΔΕΥΑ Χανίων να συνεργάζεται με τη ΔΕΥΑ Ηρακλείου. Είναι τόσο μεγάλα τα κόστη και τόσες πολλές οι υποδομές που δε γίνεται διαφορετικά. Όταν σε μια επαρχία όπως αυτή της Μασσαλίας στη Γαλλία που είναι σαν την Ελλάδα στο μέγεθος υπάρχουν δύο ή τρεις φορείς διαχείρισης των βιολογικών καθαρισμών και των υδάτων, καταλαβαίνετε ότι το να μιλάμε στα Χανιά για 3, 4 ή 5 ΔΕΥΑ, είναι ανώφελο. Αρα υπάρχουν κάποιες συν λειτουργίες και δεν πρέπει να το μπερδέψουμε με τις συνενώσεις των Δήμων αυτό, πρόκειται για δράσεις διαδημοτικού χαρακτήρα. Τώρα, όσον αφορά στην παρούσα φάση, οι Δήμοι Σούδας, Ακρωτηρίου, Θερίσσου και Ελ. Βενιζέλου συνεργαζόμαστε αρμονικότατα με τη ΔΕΥΑΧ . Στη συνέχεια, επιβάλλεται από την Ε.Ε. και δεν θα πάρουμε δεκάρα για να συνεχιστεί το έργο μετά το 2008, εάν μέσα σε αυτό το χρόνο δεν έχουμε δώσει τη λύση της κοινής διαχείρισης αυτού του έργου.
Υπάρχει και το θέμα της μόλυνσης του κόλπου της Σούδας που αφορά και το Ακρωτήρι, λόγω της παραλίας του Μαραθίου. Εχει προχωρήσει κάποια σχετική μελέτη κι αν ναι, θα συνεργαστείτε με το Δήμο Ακρωτηρίου σε αυτό;
Για το λόγο αυτό το Δ.Σ. Σούδας αποφάσισε από την προηγούμενη θητεία του να αναθέσει μια μελέτη για τη μόλυνση του κόλπου στο τμήμα Ωκεανογραφίας του Παν/μίου Αθηνών και η οποία αφορά όλο τον κλειστό κόλπο της Σούδας, από το Μαράθι μέχρι το Ακρωτήριο Δράπανο, δηλαδή καλύπτει τους 4 Δήμους, Ακρωτηρίου, Σούδας, Αρμένων και Βάμου. Οι Δήμοι Ακρωτηρίου, Βάμου και Σούδας έχουν συμφωνήσει γι αυτή τη διαδικασία, όταν όμως είδαμε την άρνηση του Δήμου Αρμένων στην προσπάθεια αυτή, αναλάβαμε μόνοι μας την προγραμματική σύμβαση και το κόστος της μελέτης. Αυτή η μελέτη γίνεται γιατί είναι απαραίτητη προϋπόθεση για οποιοδήποτε αναπτυξιακό έργο γίνεται στην περιοχή και αφορά στη θάλασσα και καταγράφει όλη την πανίδα του κόλπου, την μόλυνση του κόλπου και γίνονται μετρήσεις και στην απαγορευμένη περιοχή σε όλες τις εποχές του χρόνου. Αυτή η μελέτη θα είναι έτοιμη τέλη Απριλίου. Υπάρχει μια άσχημη εμπειρία από τον τρόπο με τον οποίο προσπαθούμε επί επτά χρόνια να συμφωνήσουμε στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, αν συζητούσαμε λοιπόν με τους άλλους Δήμους για τη μελέτη αυτή, πιθανόν να συζητούσαμε ακόμα.
Μια και αναφερθήκατε στο Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό, ποια είναι η θέση σας για τη στασιμότητα που υπάρχει; Και τι θα γίνει με τις οχλούσες δραστηριότητες;
Με αυτόν τον τρόπο που σχεδιάζουμε στα Χανιά και με αυτόν τον κατακερματισμό δεν θα βρούμε άκρη σε κανένα θέμα στα Χανιά. Είμαστε το μοναδικό πολεοδομικό συγκρότημα πανελλαδικά, που παρουσιάζουμε αυτόν τον κατακερματισμό. Κατά την άποψή μου πρέπει όλοι οι περιαστικοί Δήμοι να σχηματίσουμε ένα ενιαίο σύνολο και να σχεδιάζουμε μαζί τα έργα της ανάπτυξης. Υπάρχουν κάποια συμφέροντα στη Νέα Κυδωνία που θίγοντα από το ΓΠΣ και είναι τα ίδια συμφέροντα που είχαν εκφραστεί το 1986 όταν γινόταν τα Πολεοδομικά σχέδια.
Δεν υπάρχει θέμα οχλουσών δραστηριοτήτων. Ο νόμος επιβάλλει τις οχλούσες δραστηριότητες να τις παρακολουθεί μία επιτροπή ώστε να μοιραστούν ισόροπα σε όλες τις περιοχές και σε αυτή την επιτροπή συμμετέχουμε όλοι μας και υπάρχει και επιστημονική επιτροπή. Μια μελέτη γίνεται με συγκεκριμένα επιστημονικά κριτήρια και αυτά τα κριτήρια μπορεί να τα παρακολουθεί ο οποιοσδήποτε και θα υπάρχει η δυνατότητα παρουσίασης της μελέτης. Αν αυτή δε γίνει αποδεκτή από τον κόσμο και δεν υπάρχουν κάποιοι συμβιβασμοί –γιατί πρέπει να υπάρξουν και συμβιβασμοί- κι αν δε γίνουν οι αναρτήσεις και δε συμφωνήσουν τα δημοτικά συμβούλια τίποτα δεν θα προχωρήσει. Η γνώμη μου είναι ότι πρέπει να προχωρήσουμε μόνοι μας, χωρίς τη Νέα Κυδωνία, αλλιώς δεν θα κάνουμε ποτέ Πολεοδομικό Σχέδιο.
Κι αν έρθει κύριε Δήμαρχε αυτή η επιστημονική επιτροπή του ΓΠΣ και σας πει «ξέρετε, το Πέρα Πλατάνι είναι το καταλληλότερο σημείο για να εγκατασταθούν όλες οι δεξαμενές υγρών καυσίμων του νομού» άρα και αυτές που βρίσκονται στο Ακρωτήρι, εσείς τι θα κάνετε;
Προ καιρού συζητήσαμε στη μελέτη Ρογκάν για τα χύδην φορτία, που δεν είναι μόνο τα καύσιμα, είναι και τα σιτηρά, είναι τα σιλό των Κυλινδρόμυλων και της ΚΥΔΕΠ. Το Δημοτικό μας Συμβούλιο λέει λοιπόν ότι οι εγκαταστάσεις των καυσίμων στο Πέρα Πλατάνι δεν μπορούν να γίνουν από έναν ιδιώτη και να εξυπηρετούν τα συμφέροντα ενός ιδιώτη. Αν λοιπόν από αυτό το σχεδιασμό αποδειχτεί ότι θα χύδην φορτία δεν πρέπει να είναι μές στην πόλη κι ότι πρέπει να πάνε στο Πέρα Πλατάνι, θα γίνει ένα χρονοδιάγραμμα και θα λέμε ότι όταν πρέπει να γίνει αυτή η μεταφορά, θα φύγουν και οι Κυλινδρόμυλοι από το κέντρο της πόλης και το σιλό της ΚΥΔΕΠ. Με αυτή την έννοια είμαστε ανοικτοί να συζητήσουμε οτιδήποτε.
Υπάρχει επίσης το θέμα της νησίδας της Σουδας, που διοικητικά έχει περιέλθει στο δικό σας Δήμο, όμως γεωγραφικά και από πλευράς πολιτιστικής ανήκει και στο Δήμο Ακρωτηρίου (ενορία Στερνών). Γιατί δε συνεργάζεστε για την περαιτέρω αξιοποίησή του;
Η πρόοδος που υπάρχει για την επισκεψιμότητα στη νησίδα είναι αλματώδης κι αυτή την ώρα μιλάμε για τον Ναύσταθμο να γίνονται οι επισκέψεις όλες τις ημέρες που μπορεί να γίνονται σε έναν αρχαιολογικό χώρο. Και το δεύτερο που συζητάμε είναι η δυνατότητα αφίξεως επισκεπτών στη νησίδα να μη γίνεται μόνο από το λιμάνι της Σούδας, αλλά από οποιοδήποτε άλλο μέρος, κι από το Ρέθυμνο κι από τις Καλύβες κι από το Μαράθι. Τώρα το που ανήκει διοικητικά δεν έχει καμιά σημασία. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η περιοχή που εγώ θέλω να τη βλέπω ως ενιαία έχει μια μοναδικότητα: τρία συνεχόμενα κάστρα, της νησίδας, του Ιτζεδίν και της Απτέρας, δεν υπάρχουν σε καμιά περιοχή του κόσμου.
Εσείς έχετε μεγάλη εμπειρία στα ζητήματα των Καποδιστριακών συνενώσεων των Δήμων. Που λέτε ότι βαδίζει το πράγμα με τον Καποδίστρια Β’ και τι χρονοδιάγραμμα έχει η σημερινή κυβέρνηση μέχρι τις υποχρεωτικές συνενώσεις;
Παρόλο που έχει επισημανθεί από τον Υπουργό Εσωτερικών ότι θα δωθούν κατευθύνσεις μέχρι το τέλος του 2007 ως προς το θέμα των εθελοντικών συνενώσεων οι οποίες αν δενπροχωρήσουν μέχρι το τέλος του 2008 μετά θα έχουμε αναγκαστικές συνενώσεις, εγώ δεν πιστεύω τίποτα, γιατί δε βλέπω στον πολιτικό ορίζοντα ένα πρόσωπο που να έχει τη θέληση και την τόλμη του Αλέκου του Παπαδόπουλου, γιατί θέλει μια τόλμη αυτό το πράγμα. Η σημερινή κυβέρνηση λοιπόν και η ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, μόλις ανέβηκε στην εξουσία, αντί να επιδιώξει ένα νέο Καποδίστρια, ανέτρεψε τον παλιό με παρεμβάσεις που έκανε στους Δήμους. Εύχομαι να βγω ψεύτης και να επικρατήσει η επιμονή της τοπικής αυτοδιοίκησης για το νέο Καποδίστρια. Και είναι λυπηρό γιατί έχει αρχίσει και οριμάζει μέσα στους κόλπους της αυτοδιοίκησης αυτό το πράγμα.
Θα υπάρξουν προβλήματα που θα προέλθουν από τον άκρατο τοπικισμό μας;
Στα πλαίσια του Δ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης οι κατευθύνσεις που δίνονται από την Ευρωπαϊκή Ενωση απαγορεύουν «δια ροπάλου» τον κατακερματισμό και είναι αδιανόητο να θέλουμε σε κάθε περιοχή να δημιουργήσουμε ξεχωριστές υποδομές. Πρέπει οι Δήμοι να αποφασίσουν όχι μόνο για το θέμα των συνενώσεων, αλλά να υπάρχουν και προτάσεις από ομάδες Δήμων και δημοτικών συμβουλίων για την κατανομή κάποιων δραστηριοτήτων ώστε να υπάρχει ζωντάνια σ’ όλη την επαρχία κι αυτό είναι το ζητούμενο. Αν περιμένουμε να τα κάνουμε όλα στα Χανιά, είναι επόμενο ότι αυτό δε θα γίνει.
Στο Δήμο σας έχει συζητηθεί καθόλου, το ενδεχόμενο συνένωσής του με κάποιον ή κάποιους από τους όμορους Δήμους; Τι λέει ο κόσμος και ποια είναι η προσωπική σας θέση – αν είστε έτοιμος να πάρετε θέση;
Το θέμα των συνενώσεων έχει απασχολήσει το Δημοτικό μας Συμβούλιο από το 1998 και το θέμα του ενιαίου Δήμου έχει ωριμάσει. Εγώ μπορώ να πω ότι ο Δήμος Ακρωτηρίου και ο Δήμος Σούδας, έχουνε μια ιδιαιτερότητα. Εχουν και οι δύο τρεις επιλογές. Ή να μείνουν μόνοι, ή να πάνε μαζί, ή να πάνε με τα Χανιά. Το να πάνε μαζί, συμφέρει τους δημότες των δύο περιοχών, αν ξεπεράσουμε τους τοπικισμούς. Το να πάνε όλοι μαζί συμφέρει ολόκληρο το νομό. Αυτό όμως για να γίνει, θέλει ανθρώπους που να έχουν πολιτική μεγαλοψυχία. Και δυστυχώς δεν υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι που να ανοίξουν αυτή τη συζήτηση. Κι εννοώ ανθρώπους που πρέπει να πιστέψουν στην κοινή πορεία και όχι ανθρώπους –και δεν θέλω να επεκταθώ περισσότερο- που βλέπουν αυτή τη στιγμή το Δήμο τους σαν το τσιφλίκι τους.
Πρέπει να ξεπεράσουμε τους έντονους τοπικισμούς διότι ο κάθε Δήμος έχει τη δική του φυσιογνωμία. Κανένας δεν αμφισβητεί τις δυνατότητες ανάπτυξης τουριστικού τομέα στο Δήμο Νέας Κυδωνίας, τις δυνατότητες ανάπτυξης στον εμπορικό τομέα του Δήμου Σούδας λόγω του κόμβου και του λιμανιού, κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει τις δυνατότητες που έχει στον προνοιακό τομέα και στην υγεία ο Δήμος Ακρωτηρίου. Δηλαδή κάθε Δήμος έχει τη φυσιογνωμία του και είναι στα χέρια των κρατούντων να την αναπτύξουν και να βάλει ο κάθε Δήμος το δικό του λιθαράκι στην κοινή ανάπτυξη. Και σε ένα Δήμο ενιαίο, είτε μεταξύ των δύο Δήμων μας, είτε με όλους τους άλλους, σε ένα μεγάλο δημοτικό συμβούλιο, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις να ενδιαφερθούν άνθρωποι που θα έχουν και κάποιες δυνατότητες. Αλλά αυτά δεν πρόκειται να συμβούν όσο οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και οι βουλευτές της ΝΔ σχεδιάζουν στο νομό ποιοί θα είναι υποψήφιοι Δήμαρχοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου