Με σαθρά επιχειρήματα αποφάσισαν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι του Ακρωτηρίου να «διεκδικήσουν» την αυτονομία του Δήμου Ακρωτηρίου στο χωροταξικό σχέδιο του νομού, εγκαταλείποντας προφανώς την υπεράσπιση των συμφερόντων του Δήμου σε περίπτωση που συνενωθεί με το Δήμο Χανίων υποχρεωτικά.
Αν και διχασμένοι, επιμένουν στην «αυτονομία» του Δήμου Ακρωτηρίου ενόψη της εφαρμογής του σχεδίου Καλλικράτης, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι του Ακρωτηρίου.
Η απόφαση που ήδη έχει πάρει το Συμβούλιο εδώ και μερικούς μήνες, έχασε το χαρακτηριστικό της ομοφωνίας, αφού υπήρξαν σύμβουλοι που διαφοροποιήθηκαν από την αρχική τους θέση, όπως ο αντιδήμαρχος Μανώλης Μακριδάκης. Διαφορετική άποψη εκφράζει (εξαρχής) και η Πρόεδρος της Κοινωφελούς Στέλλα Παπαπαναγιώτου, και ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Μάρκος Πατρελάκης.
Το Δ.Σ. ανέθεσε τελικά σε επιτροπή τη διεκδίκηση του αιτήματος για αυτονομία, ενώ ο Δήμαρχος καλείται να εκπροσωπήσει την άποψη της πλειοψηφίας παρά το γεγονός ότι κι ο ίδιος έχει αντίθετη άποψη.
Στη έκτακτη συνεδρίαση που έγινε πριν τη σύγκληση του Δ.Σ. της ΤΕΔΚ για το θέμα του Καλλικράτη, ακούστηκαν πολλές διαφορετικές απόψεις όπως:
Ο Λάμπρος Γουλας κατηγόρησε το Δήμαρχο για τη συνεργασία του με τους άλλους Δημάρχους των περιαστικών Δήμων προκειμένου να εξασφαλίσει την επανεκλογή του στον ενιαίο Δήμο, ενώ υπάρχει η απόφαση το Ακρωτήρι να μείνει εκτός αυτού του Δήμου.
Ο Ιάκωβος Καλλέργης εξέφρασε την ανησυχία του για το «τι θα πάρουμε και τι θα δώσουμε» στο νέο Δήμο. Ο κ. Καλλέργης υποστήριξε ότι στον ενιαίο Δήμο όλες οι οχλούσες δραστηριότητες θα έρθουν στο Ακρωτήρι, ενώ ταυτόχρονα το Ακρωτήρι θα «δώσει» τη ΔΕΥΑΑ στα Χανιά.
Ο Δημήτρης Παπαδάκης και ο Μανώλης Λυκάκης υποστήριξαν να γίνει δημοψήφισμα για να ακουστεί η άποψη της κοινής γνώμης για τη συνένωση.
Ο Νίκος Πλουμιστάκης, ο Γιώργος Πατεράκης και ο Μανώλης Τσιτωνάκης πρότειναν να γίνει μια επιτροπή Συμβούλων που θα χειριστούν το θέμα, ενώ ο δεύτερος πρότεινε συγκεκριμένες κινητοποιήσεις για να υποστηριχθεί η θέση (η οποία ως τώρα παραμένει εντελώς άγνωστη στην κοινή γνώμη) για τη μη συνένωση του Δήμου Ακρωτηρίου.
Ο πρώην Δήμαρχος Αντώνης Γιαννακάκης, παρότι δήλωσε ένθερμος υποστηρικτής του Καλλικράτη και της ανασυγκρότησης της τοπικής αυτοδιοίκησης, υποστήριξε κι εκείνος την αυτονομία του Δήμου Ακρωτηρίου τονίζοντας πως «είμαστε σε όλα ανεξάρτητοι και γεωγραφικά και πολεοδομικά και σε υποδομές, έχουμε δικό μας αποχετευτικό και υδρευτικό δίκτυο».
Ο Αντιπρόεδρος της ΔΕΥΑΑ Νεκτάριος Ανδρεαδάκης έκανε λόγο για υποκρισία πολλών συμβούλων που γνωρίζουν εδώ και χρόνια ότι το Ακρωτήρι αντιμετωπίζεται ως ενοποιημένο με τα Χανιά και δεν έκαναν τίποτα για να το σταματήσουν και υποστήριξε ότι με τον πληθυσμό του να φτάνει στις 20.000 κατοίκους ο Δήμος Ακρωτηρίου μπορεί να διεκδικήσει την αυτονομία του.
Ο Μάρκος Πατρελάκης σημείωσε ότι οι συνθήκες κάτω από τις οποίες προχωράει ο Καλλικράτης «επιβάλλουν να δεχτούμε τη συνένωσή μας με τους άλλους Δήμους κι ότι χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να πείσουμε ότι μπορούμε να μείνουμε μόνοι μας. Αυτό, είπε ο κ. Πατρελάκης, έπρεπε να το είχαμε ξεκινήσει νωρίτερα».
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΑΚΡΩΤΗΡΙΟΥ ΚΥΝΗΓΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΣΤΟ ΕΚΤΑΚΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΚΕΔΚΕ ΓΙΑ ΤΟ «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»
Ο Δήμος Ακρωτηρίου χαιρετίζει την επιχειρούμενη Διοικητική Μεταρρύθμιση του Κράτους. Θεωρεί ότι στο σύνολο του κινείται στη σωστή κατεύθυνση, όμως ένας Νόμος δεν μπορεί να έχει γενικό περιεχόμενο και είναι αδύνατο εκ των πραγμάτων να καλύψει ειδικές περιπτώσεις. Και μια τέτοια ειδική περίπτωση είναι ο Δήμος Ακρωτηρίου.
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ακρωτηρίου ομόφωνα αποφάσισε να διατηρήσει ο Δήμος την αυτονομία του.
Εμείς δεν επιζητούμε καμιά ειδική μεταχείριση ή εξαίρεση από το πνεύμα του σχεδιαζόμενου νόμου. Επιθυμούμε όμως οι υπεύθυνοι αυτού του σχεδιασμού να δουν με αντικειμενικότητα τα κριτήρια που διαθέτει ο Δήμος μας για τη διοικητική αυτονομία του. Αυτά είναι τα εξής :
1) Ο Δήμος Ακρωτηρίου αποτελεί μια ειδική και ευδιάκριτη γεωγραφική περιοχή με συμπαγή γεωμορφολογία και δομημένη οικονομία. Η έκταση του είναι επαρκής και καταλαμβάνει 112.000 στρέμματα με ορεινό όγκο το 40%. Το 85-90% των Διοικητικών του ορίων περιβρέχεται από θάλασσα.
2) Ο πληθυσμός του Δήμου ανέρχεται σε 10.321 κατοίκους, σύμφωνα με την απογραφή του 2001, ο οποίος διπλασιάζεται από απογραφή σε απογραφή. Ο σημερινός πληθυσμός εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 20.000 κατοίκους (στοιχεία παροχών ύδρευσης). Αυτό το φαινόμενο της πληθυσμιακής έκρηξης είναι μοναδικό στην Ελλάδα. Στα Διοικητικά όρια του Δήμου υπάρχουν 24 οικισμοί και δραστηριοποιούνται εννέα (9) νέοι οικοδομικοί συνεταιρισμοί.
3) Ο Δήμος Ακρωτηρίου θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ειδική περιοχή, αφού είναι η πλέον στρατικοποιημένη περιοχή της Ελλάδας (Αμερικάνικες Βάσεις, Πεδίο Βολής Κρήτης, 115 Π.Μ. και Ναύσταθμος Κρήτης). Επίσης φιλοξενεί, πέραν των παραπάνω Στρατιωτικών Μονάδων , -το Πολιτικό Αεροδρόμιο του Νομού Χανίων
-το Εργοστάσιο Διαχείρισης των στερεών αποβλήτων του Νομού Χανίων -τις μοναδικές Δεξαμενές καυσίμων και υγραερίων που εξυπηρετούν τους Νομούς Χανίων και Ρεθύμνης
-τις αποθήκες πυρομαχικών και καυσίμων των Ενόπλων Δυνάμεων του Νομού, της Αμερικάνικης Βάσης και του ΝΑΤΟ.
-η οικοδόμηση και τα Δημόσια έργα του Νομού Χανίων εξυπηρετούνται από λατομικά υλικά που προέρχονται από λατομεία της Λατομικής Ζώνης Ακρωτηρίου.
4) Ο Δήμος Ακρωτηρίου είναι ο πλέον ανεπτυγμένος και
αναπτυσσόμενος Δήμος της Ελλάδας, σύμφωνα με σχετική μελέτη του
Πολυτεχνείου Κρήτης.
Είναι ικανός να απορροφήσει την αναλογούσα σ'αυτόν Ανάπτυξη και όχι
μόνο.
Διαθέτει Διοικητικές, Οικονομικές, Τεχνικές Υπηρεσίες πιστοποιημένες
με 180, και άλλες οργανωμένες Υπηρεσίες. Οι υπηρετούντες δημοτικοί
υπάλληλοι είναι πενήντα (50) και με τον Ο.Ε.Υ. του 2009 προβλέπεται ο
αριθμός αυτός να ανέβει στους ενενήντα (90).
Επίσης διαθέτει ΔΕΥΑ πλήρως στελεχωμένη και οργανωμένη, Δημοτικό
Αθλητικό Οργανισμό με πλήθος αθλητικών εγκαταστάσεων, Κοινωφελή
Επιχείρηση, ΚΑΠΗ κ.λ.π.
5) Το Πολυτεχνείο Κρήτης που καταλαμβάνει μια έκταση 3.000 στρεμμάτων, η Σχολή Πιλότων, η Σχολή Εμποροπλοιάρχων και πλήθος Σχολικών Μονάδων της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης αποτελούν σοβαρές εκπαιδευτικές υποδομές στην περιοχή του Δήμου μας.
6) Στην ιστορία του Ακρωτηρίου ξεχωρίζει η Επανάσταση του 1897 με τον μετέπειτα Εθνάρχη Ελευθέριο Βενιζέλο, τον ήρωα Σπύρο Καγιαλέ και τη θυσία δεκάδων Ακρωτηριανών που έπεσαν στα πεδία της μάχης κατά των Τούρκων.
7) Η Πολιτιστική Κληρονομιά του Ακρωτηρίου είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ξεχωρίζουν δύο ιστορικές Μονές του Γουβερνέτου και των Τσαγκαρόλων (Αγίας Τριάδας) και πλήθος άλλων θρησκευτικών μνημείων. Το Ακρωτήρι έχει χαρακτηρισθεί ως το Άγιο Όρος της Κρήτης.
8) Η συγκοινωνιακή σύνδεση μας με το σχεδιαζόμενο Μητροπολιτικό Δήμο των Χανίων είναι αρκετά προβληματική. Η μοναδική οδός που μας συνδέει με την πόλη των Χανίων λόγω υπερβολικού κυκλοφοριακού φόρτου, καθιστά την πρόσβαση των κατοίκων του Ακρωτηρίου προς τα Χανιά αρκετά κουραστική.
9) Η ακίνητη περιουσία του Δήμου Ακρωτηρίου εκτιμούμε ότι ανέρχεται σε πολλές χιλιάδες εκατομμύρια ευρώ.
Τα ανταποδοτικά τέλη επίσης αρκετά που καθιστούν μαζί με άλλες προσόδους
από ακίνητα και Εταιρείες, τις οικονομικές δυνατότητες του Δήμου μας πολύ
ισχυρές.
Δεν είναι αμφισβητούμενη η οικονομική ευρωστία του Δήμου Ακρωτηρίου.
Είναι ένας λόγος που αποτελεί το μήλο της έριδος για το Δήμο Χανίων και τους
άλλους περιαστικούς Δήμους.
Η απόφαση του Δήμου Ακρωτηρίου οριακά δεν έγινε αποδεκτή από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΤΕΔΚ Χανίων με ψήφους πέντε (5) έναντι τέσσερις (4).
Αυτό σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας αναγνωρίζει την ειδική περίπτωση του Δήμου Ακρωτηρίου και την ειδική μεταχείριση που πρέπει να έχει στη Χωροταξική Αναδιάταξη των Δήμων.
Τα Κριτήρια του Καλλικράτη
Η χωροθέτηση των νέων ανθρωπογεωγραφικών ενοτήτων γίνεται έτσι με κριτήρια
πληθυσμιακά, χωροταξικά, κοινωνικοοικονομικά / αναπτυξιακά και πολιτιστικά / ιστορικά.
Αναλυτικά:
Πληθυσμιακά (όπως ο αριθμός των δημοτών, ο αριθμός των κατοίκων, η πληθυσμιακή
πυκνότητα, η κατανομή των κατοικιών).
Κοινωνικά (όπως το μέσο μέγεθος νοικοκυριού, οι μορφωτικοί δείκτες).
Οικονομικά (όπως η απασχόληση, η δομή της απασχόλησης, η εργασιακή κινητικότητα,
το εισόδημα).
Γεωγραφικά (όπως το σχήμα, η προσβασιμότητα, τα δίκτυα υποδομών).
Αναπτυξιακά (όπως η δομή της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας και γενικότερα της
τοπικής ανάπτυξης, η ύπαρξη εκπαιδευτικών και ερευνητικών φορέων, η συμμετοχή σε
Κοινοτικά και Εθνικά Προγράμματα).
Λειτουργικά και βιωσιμότητας του νέου δήμου (πόροι και ενδογενές δυναμικό)
Πολιτιστικά, Ιστορικά και
Χωροταξικά κριτήρια, με τα οποία επιδιώκεται:
α) Η γεωγραφική / χωρική ολοκλήρωση των διαφόρων κοινωνικών, διοικητικών και
οικονομικών λειτουργιών, εξυπηρετήσεων και υποδομών που διασφαλίζουν κάποιου βαθμού
βιωσιμότητα (χωρίς να είναι απόλυτος κανόνας).
β) Η γ εωγραφική κινητικότητα κ αι τ α χ ωρικά π εδία που α υτή δ ημιουργεί σ ε η μερήσια β άση
σύμφωνα με την απασχόληση και σε συνδυασμό με τις λειτουργικές εξαρτήσεις και επιρροές
μεταξύ των οικιστικών κέντρων.
γ) Η ταυτότητα του τόπου που αναφέρεται στο συμβολικό και στο σημειολογικό επίπεδο για
την τοπική κοινωνία.
Η εφαρμογή των παραπάνω κριτηρίων συμπληρώνεται με ειδικά κριτήρια, τα οποία
εφαρμόζονται με απαρέγκλιτο τρόπο σε όλη τη χώρα. Συγκεκριμένα:
1. Εισάγεται ελάχιστο πληθυσμιακό μέγεθος οι 10.000 μόνιμοι κάτοικοι, προκειμένου
ένας δήμος που προκύπτει από συνένωση να μπορέσει να ασκήσει επαρκώς τις νέες
αρμοδιότητές του, εξασφαλίζοντας λειτουργική, διοικητική και οικονομική επάρκεια.
2. Το παραπάνω όριο αυξάνεται κατά 20% προκειμένου ένας δήμος να μπορεί να
διατηρηθεί στα σημερινά του διοικητικά όρια.
3. Ειδικά για τις μητροπολιτικές περιοχές των πολεοδομικών συγκροτημάτων Αθηνών
και Θεσσαλονίκης, το παραπάνω όριο προσδιορίζεται στους 25.000 μόνιμους
κατοίκους.
4. Δεν διασπώνται τα όρια των δήμων, των νομών και των περιφερειών. Οι συνενώσεις
αφορούν το σύνολο της σημερινής εδαφικής περιφέρειας των ΟΤΑ. Ταυτόχρονα
εισάγεται διαδικασία για τη δυνατότητα μεταφοράς σημερινών τοπικών
διαμερισμάτων σε άλλους όμορους δήμους στο μέλλον εφόσον ικανοποιούνται
συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
5. Δεν συνενώνονται δήμοι χωρίς εδαφική συνέχεια
6. Στα νησιά εφαρμόζεται η αρχή «ένα νησί ένας δήμος». Μόνο τα μικρά νησιά τα οποία
εξυπηρετούνται από δήμους νησιωτικούς ή μη και διαθέτουν απρόσκοπτη τακτική
επικοινωνία με την έδρα του άλλου δήμου συνενώνονται με αυτόν.
7. Αντίστοιχη πρόνοια υπάρχει και για ιδιαίτερο ορεινό ανάγλυφο της Ελλάδας οφείλει
να είναι σεβαστό και να λαμβάνεται υπόψη κατά τη χωροθέτηση σύμφωνα με τη
συνταγματική επιταγή. Ο χαρακτηρισμός ενός νέου δήμου ως ορεινού βασίζεται στον
χαρακτηρισμό των δημοτικών διαμερισμάτων από την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Έτσι μπορεί ο νέος συνενούμενος δήμος να εξαιρεθεί από το εθνικό πληθυσμιακό
κατώφλι που ισχύει για τους μη ορεινούς δήμους. Ειδικά για τους ορεινούς δήμους
εφαρμόζεται διακριτό πληθυσμιακό κατώφλι.
8. Ειδικά, για τις περιπτώσεις μεγάλων αστικών κέντρων της περιφέρειας, σε αυτά
συνενώνονται όμοροι δήμοι με τους οποίους συναποτελούν λειτουργική ενότητα,
ανεξαρτήτως πληθυσμιακού ορίου.
1 σχόλιο:
Γιωργη
Περσινα ξινα σταφυλια ειναι ολα αυτα τα επιχειρηματα που αναφερεις και η επιμονη ορισμενων να διατηρουν μια πεθαμενη κατασταση...
Ο δημος Ακρωτηριου εχει πεθανει προ πολλου, απλα η ταφοπλακα τοποθετειται στις 14 Νοεμβριου που θα ψηφισουμε για το νεο Δημο Χανιων στον οποιο θα εκροσωπουνται μειοψηφικα παντα τα συμφεροντα μας απο 5(?)εκπροσωπους μας. Θα μου πεις τοσοι εκλεγμενοι τοσα χρονια ποιες υποδομες και ποια παρακαταθηκη αφησαν για να κανουν την παρουσια του δημου μας αισθητη και δυναμικη και να μην τολμησει κανενας να τον μετρεψει σε χωματερη και οχι μονο των Χανιων...
Ποιος ξερει μπορει να υπαρξει τωρα περισσοτερη σοβαροτητα αφου για να εκλεγεις δημοτικος αρχοντας δεν αρκει ενα σοι και μερικα ρουσφετια ..
Με εκτιμηση
Μπαμπης Τζιγκουνακης
Δημοσίευση σχολίου