Μεγάλη Αδικία - ο ρυπαίνων γιατί δεν πληρώνει;

Οι Δήμαρχοι του νομού ζητούν να αλλάξει ο νόμος, για να μην πληρώσουν
στο Δήμο Ακρωτηρίου τα τέλη χρήσης γης για τα σκουπίδια


Παραβαίνοντας την πανευρωπαϊκή και παγκόσμια αρχή ότι «ο ρυπαίνων πληρώνει» η οποία καθορίζει το σύνολο της περιβαλλοντικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενώσης, το Διοικητικό Συμβούλιο της Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων του νομού Χανίων δείχνει για τέταρτη φορά ότι δεν έχει πρόθεση να πληρώσει το χρέος που της αναλογεί βάση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου στο Δήμο που φιλοξενεί εδώ και πέντε περίπου δεκαετίες τα σκουπίδια όλου σχεδόν του νομού. Και σαν να μην έφτανε αυτό, τα μέλη της ΤΕΔΚ, προκειμένου να νομιμοποιηθούν οι ενέργειές τους, πρότειναν ουσιαστικά να ξαναγραφτεί κατά τα δικά τους συμφέροντα, η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, που ψηφίστηκε από τους Ελληνες Βουλευτές το 2000 προκειμένου να δικαιωθεί η περιοχή του Ακρωτηρίου από το πολύχρονο έγκλημα του Κουρουπητού και να αρθεί το βαρύ πρόστιμο που είχε επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Ελλάδα. Γεγονός είναι ότι η Πράξη αυτή ουδέποτε εφαρμόστηκε πλήρως, ενώ ο Δήμος Ακρωτηρίου δεν έχει πάρει ποτέ ούτε ένα ευρώ ως τέλος χρήσης γης για τις εγκαταστάσεις στο Δ.Δ. Μουζουρά.

Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου

Η Πράξη Ν.Π. έλυνε το πρόβλημα του Κουρουπητού δίνοντας την άδεια για την κατασκευή και εγκατάσταση της Μονάδας Δεματοποίησης στο Μεσομούρι, του Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων και του Εργοστασίου Μηχανικής Ανακύκλωσης στην Κορακιά, και ενέκρινε τις αντίστοιχες περιβαλλοντικές μελέτες που αφορούσαν τα έργα αυτά. Επίσης προέβλεπε ότι ο σχεδιασμός της διαχείρισης των απορριμάτων αφορά την Ε’ Διαχειριστική Ενότητα η οποία περιλαμβάνει μόνο τους Δήμους της επαρχίας Κυδωνίας. Και επειδή κατά τη γνωστή παγκόσμια αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» προέβλεπε για όλους τους Δήμους που θα φιλοξενούσαν χώρους τελικής διάθεσης απορριμάτων συγκεκριμένα κίνητρα:
-Την εφαρμογή όλων των δυνατών μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος.
-Τη συμμετοχή του αρμόδιου Δήμου στις διαδικασίες μελέτης και εκτέλεσης των έργων
-Την αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής «σαν ανταπόδοση» για την αποδοχή των έργων, με προτεραιότητα σε έργα που ο ίδιος ο Δήμος έχει ζητήσει να ενταχθούν σε επενδυτικά προγράμματα
-Την κατά προτεραιότητα πρόσληψη των κατοίκων της περιοχής σε τυχόν νέες θέσεις εργασίας που δημιουργούντια στα συστήματα διαχείρισης και το σημαντικότερο
-Την απόδοση ως «τέλους χρήσης γης» στο Δήμο που φιλοξενεί τις εγκαταστάσεις της τελικής διάθεσης, ενός ποσοστού των ανταποδοτικών τελών, που προτείνεται να είναι το 8% επί του συνόλου τους.

Παράβαση Καθήκοντος και από την Περιφέρεια Κρήτης;

Ομως, η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου καταστρατηγείται κατά το μεγαλύτερο μέρος της:
Ο περιορισμός της Ε’ Διαχειριστικής Ενότητας καταργήθηκε από την Περιφέρεια Κρήτης έτσι ώστε όλοι σχεδόν οι Δήμοι του Νομού να έχουν ως καταληκτικό χώρο διάθεσης απορριμμάτων τους το Δήμο Ακρωτηρίου.
Οι Περιβαλλοντικές Μελέτες δεν ακολουθήθηκαν κυρίως στους ΧΥΤΑ, τα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος που εφαρμόστηκαν είναι ελλιπή, το εργοστάσιο ανακύκλωσης δεν έχει πάρει ακόμα άδεια λειτουργίας, ο Δήμος Ακρωτηρίου δεν συμμετείχε πουθενά, η περιοχή του Κουρουπητού και του Μουζουρά συνολικότερα υποβαθμίστηκε περαιτέρω και κανένα έργο του Δήμου δεν εντάχθηκε σε επενδυτικά προγράμματα με στόχο την αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, κανένας Ακρωτηριανός δεν προσλήφθηκε στις εγκαταστάσεις και τέλος, κανένας Δήμος, από καμιά Διαχειριστική Ενότητα δεν πλήρωσε ποτέ, ούτε ένα ευρώ επί οποιουδήποτε ποσοστού στο Δήμο Ακρωτηρίου, αντίθετα από όσα έχουν εσφαλμένα πληροφορηθεί οι δημότες των Χανίων και των άλλων Δήμων. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά εδώ και χρόνια η ΔΕΔΙΣΑ καλεί το Δήμο Ακρωτηρίου να πληρώσει κι από πάνω, επειδή πηγαίνει τα σκουπίδια του στο εργοστάσιο ανακύκλωσης.

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η ΤΕΔΚ εδώ και χρόνια ακολουθεί παρελκυστική τακτική αποφεύγοντας με συντεχνιακό τρόπο να συζητήσει επί της ουσίας προφασιζόμενη την ύπαρξη ασάφειας στο αν το ποσοστό αυτό πρέπει να είναι στο σύνολο των ανταποδοτικών τελών ή μόνο στα τέλη καθαριότητας ή στα τέλη διάθεσης των απορριμμάτων στις εγκαταστάσεις . Σε δύο συνεδριάσεις, το 2003 και το 2005, η ΤΕΔΚ έχει αποφασίσει να πληρωθεί το 6% επί των τελών καθαριότητας και το 8% επί της τελικής διάθεσης των απορριμμάτων αντίστοιχα, αποφάσεις οι οποίες ουδέποτε εκτελέστηκαν, με αποτέλεσμα ο Δήμος Ακρωτηρίου να έχει προσφύγει σήμερα στα δικαστήρια με αγωγές έναντι όλων των Δήμων. Την ίδια απόφαση με το 2005 επανέλαβε το Δ.Σ. της ΤΕΔΚ στις 16/10/2008 με τη διαφορά ότι εδώ προστέθηκε μια νέα προτάση: να εναρμονιστεί η Πράξη Ν.Π. με το Νέο Περιφερειακό σχεδιασμό διαχείρισης στερεών αποβλήτων και με τη νέα αυτή Πράξη να πληρώνεται εφάπαξ κάθε χρόνο ο Δήμος Ακρωτηρίου 350.000 ευρώ ως τέλος όχλησης. Από τη ληφθείσα απόφαση της ΤΕΔΚ, το συνολικό όφελος για το Δήμο Ακρωτηρίου θα είναι 500.000 ευρώ το χρόνο.
Μάλιστα αναφέρθηκε ως σκεπτικό για τα παραπάνω ότι «δεν υφίσταται πλέον ο όρος «τέλος χρήσης γης» της Πράξης Ν.Π. δεδομένου ότι ο χώρος απαλλοτριώθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο», αλλά και ότι «οχλούσες δραστηριότητες (π.χ. ΔΕΗ, Βιολογικοί Καθαρισμοί, κ.α.) φιλοξενούνται και σε άλλους Δήμους οι οποίοι δε λαμβάνουν ανταποδοτικά τέλη. Και το κυριότερο, οι Δήμαρχοι επικαλέστηκαν την υπάρχουσα οικονομική δυσπραγία των Δήμων όπου η συνεχής αύξηση του κόστους διαχείρισης των απορριμμάτων έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την επιβάρυνση των δημοτών τους με αυξημένα τέλη. Πάντως, σύμφωνα με καταγγελίες παραγόντων του Δήμου Ακρωτηρίου μεταξύ των οποίων και του πρώην αντιδημάρχου Γ. Πατεράκη, οι Δήμοι εισπράττουν τα τέλη αυτά από τους Δημότες τους χωρίς να τα αποδίδουν εκεί που πρέπει με αποτέλεσμα σήμερα οι Χανιώτες να πληρώνουν διπλά τέλη για τη διαχείριση απορριμμάτων, περισσότερα πάντως, από όσα θα πλήρωναν εάν εφαρμοζόταν η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου!
Το γεγονός ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση από την ΤΕΔΚ για να λυθεί το πρόβλημα φάνηκε από την εισήγηση του Προέδρου της κ. Βιρβιδάκη, ο οποίος απαξίωσε ουσιαστικά την απόφαση του θεσμικού οργάνου του οποίου ηγείται δηλώνοντας ότι δεν δεσμεύεται για την εφαρμογή της ενώ επεσήμανε πως υπάρχει νομικό ζήτημα με την ερμηνεία της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, κάτι για το οποίο η ΤΕΔΚ πρέπει να έχει τη συμβουλή νομικού.
Από την άλλη πλευρά οι προτάσεις του κ. Κηνυγού (οι οποίες δεν έγιναν αποδεκτές) στη συνεδρίαση της ΤΕΔΚ ήταν:
-Η υποχρεωτική συμμετοχή του Δ. Ακρωτηρίου στο Δ.Σ. της ΔΕΔΙΣΑ σε θέση αντιπροέδρου
-Η καταβολή του 8% από το 80% των τελών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού από τους άλλους Δήμους προς το Δήμο Ακρωτηρίου και
-Να γίνει καλύτερη επεξεργασία για να βρεθεί η βέλτιστη λύση σχετικά με τους συμψηφισμούς των παλαιότερων χρεών των Δήμων προς το Δ. Ακρωτηρίου.
Παρόλ’ αυτά, ο κ. Κηνυγός πιστεύει ότι ήδη έχει επιτύχει τη συμμετοχή του Δήμου στο Δ.Σ. της ΔΕΔΙΣΑ στη νέα της μορφή ως Ανώνυμη Εταιρεία. Τη συμμετοχή του Δήμου στη ΔΕΔΙΣΑ έχει υποστηρίξει παλιότερα και ο Δ/νων Σύμβουλος της επιχείρησης Λευτέρης Κοπάσης και θεωρείται δεδομένη, αλλά δεν έχει γίνει δεκτός ο όρος που προτείνει ο κ. Κυνηγός για τη θέση του αντιπροέδρου. Για τα ανταποδοτικά όμως ο Δήμος Ακρωτηρίου καταλήγει να παλεύει σχεδόν μόνος του, με μόνη πολιτική υποστήριξη την άποψη του Νομάρχη Χανίων ότι «κάτι πρέπει να πάρει και το Ακρωτήρι».
«Διαβάζοντας την απόφαση της ΤΕΔΚ διαφαίνεται από το περιεχόμενο ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση από την πλευρά των άλλων Δήμων να τακτοποιηθεί η οικονομική εκκρεμότητά τους προς το Δήμο μας» λέει ο Δήμαρχος Ακρωτηρίου σχολιάζοντας την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Ο κ. Κηνυγός θέτει για πρώτη φορά θέμα ποινικού αδικήματος από την πλευρά της Περιφέρειας για το θέμα.
Ερ.: Τι σημαίνει σε χρήμα η απόφαση της ΤΕΔΚ;
Απ.: Δεν μπορούμε καταρχήν να μιλάμε για συγκεκριμένα ποσά όταν δεν ξέρουμε τα ανταποδοτικά τέλη των άλλων Δήμων χωρίς τα οποία δεν ξέρουμε τι αντιπροσωπεύει το 8% στα ανταποδοτικά τέλη. Εχουμε ξεκινήσει μια προσπάθεια με την οποία ζητήσαμε από τους άλλους Δήμους και από την Περιφέρεια που ελέγχει τη νομιμότητα των διοικητικών αποφάσεων των Δήμων, να μας δώσουν τα στοιχεία των προϋπολογισμών τους και μας αρνήθηκαν. Εμείς θα επανέλθουμε καθότι αυτό το πράγμα αποτελεί παράβαση καθήκοντος από την πλευρά της Περιφέρειας. Οσο για το ποσοστό 8% επί των τελών της τελικής διάθεσης των απορριμμάτων που πρότεινε η ΤΕΔΚ (δηλαδή τα έξοδα των κάδων και της διαλογής στο εργοστάσιο και της ταφής των υπολλειμάτων) σύμφωνα με τον προϋπολογισμό της ΔΕΔΙΣΑ, τα τέλη αυτά φτάνουν για το 2008 τα 4 εκ. ευρώ. Το ποσοστό που μας αναλογεί βάση της ΔΕΔΙΣΑ είναι 250.000 ευρώ. Σε αυτά θα προστεθεί και το όφελος για το Δήμο από τη δωρεάν επεξεργασία των σκουπιδιών, γύρω στα 255.000. Βεβαίως θεωρούμε ανήθικο, την ώρα που μας χρωστάνε οι άλλοι Δήμοι, να πληρώνουμε κι από πάνω την επεξεργασία των σκουπιδιών μας στη ΔΕΔΙΣΑ, που είναι «παιδί» των Δήμων. Φυσικά, αυτά τα τιμολόγια που μας έστελνε η ΔΕΔΙΣΑ τόσα χρόνια τα γυρνούσαμε πίσω ως απαράδεκτα και τελικά κατανεμήθηκαν μεταξύ των Δήμων που συμμετέχουν στη ΔΕΔΙΣΑ.
Ερ.: Τι θα πράξει ο Δήμος Ακρωτηρίου;
Απ.: Καταρχήν δε δεχόμαστε την αλλαγή της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου Δεν πρέπει να ξανακουβεντιάσει ο Δήμος Ακρωτηρίου για το θέμα αυτό αν δε γίνει αποδεκτό από τους άλλους Δήμους των Χανίων ότι αυτά τα ποσά που πρέπει να δώσουν στο Δήμο Ακρωτηρίου θα παρακρατούνται από τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους. Που σημαίνει ότι δεν θα επιβαρυνθούν οι δημότες το κόστος αλλά θα αφαιρεθεί από τα έσοδα που λαμβάνουν οι Δήμοι κάθε χρόνο από το κράτος.
Αυτό εξάλλου επιχείρησε να πετύχει ο κ. Κυνηγός σε συνάντηση που έγινε στις 5 Νοεμβρίου μεταξύ του Νομάρχη Χανίων, του Προέδρου της ΤΕΔΚ και του Δημάρχου Ακρωτηρίου με τον Υφυπουργό Εσωτερικών κ. Νάκο προσδοκώντας ότι θα εξισσοροπήσει ο τελευταίος με ένα ποσό, τις απαιτήσεις του Ακρωτηρίου για τα παρελθόντα χρόνια. Όμως, πέρα από προφορικές διαβεβαιώσεις, οι τρείς τους, δεν πήραν τίποτα περισσότερο:
«Φάνηκε από πλευράς Νάκου ότι θέλει να βοηθήσει θεωρώντας κι αυτός ότι αυτή η εκκρεμότητα πρέπει να κλείσει και δεν είναι δυνατόν να παραμένει έτσι από το 2000. Μας κατέθεσε τις δικές του απόψεις και πιστεύω ότι η συζήτηση έβαλε αυτή την εκκρεμότητα σε έναν σωστό δρόμο για να βρεθεί κάποια λύση. Βέβαια απέχουμε πολύ από το να καταλήξουμε σε συμφωνία όμως ότι κι αν συμβεί προϋπόθεση είναι ότι θα πρέπει να επικυρωθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο» δήλωσε ο Μ. Κυνηγός, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο το Δημ. Συμβουλιο να μη δεχτεί τίποτα από όλα αυτά και να προχωρήσει σε κινητοποιήσεις.
Να σημειωθεί πάντως, πως αν το Υπουργείο Εσωτερικών δεχθεί την πρόταση του κ. Κυνηγού να πληρώνεται το ποσοστό από τους Κ.Α.Π. η οποιαδήποτε άλλη πρόταση που διαφοροποιείται από την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου θα πρέπει να κατοχυρωθεί και νομικά, που σημαίνει πράγματι, την τροποποίηση ή κατάργησή της. Κι εκεί ακριβώς διαφωνεί η δημοτική αντιπολίτευση του Ακρωτηρίου. Ο πρώην Δημαρχος Αντ. Γιαννακάκης, υποστηρίζει πως ουσιαστικά ο κ. Κυνηγός, άνοιξε το δρόμο για την κατάργηση της Πράξης Ν.Π. αντί να επιμείνει στην επί λέξει εφαρμογή της.

Δεν υπάρχουν σχόλια: