Κατευθυνόμενη υποβάθμιση των Χανίων στο Χωροταξικό

Προφορικές δεσμεύσεις είναι το μόνο που κατάφεραν να αποσπάσουν οι εκπρόσωποι των Χανίων στη συνάντηση με το Σουφλιά για το τμήμα του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδιασμού που αφορά στην Κρήτη και υποβαθμίζει από εθνικής σημασίας σε περιφερειακής, το λιμάνι και το αεροδρόμιο Χανίων.

Στη συνάντηση αυτή δεν κλήθηκαν οι Δημάρχοι Χανίων και Σούδας στων οποίων τη δικαιοδοσία ανήκουν το λιμάνι και το αεροδρόμιο, εντείνοντας ακόμα περισσότερο το κλίμα. Ο Δήμαρχος Ακρωτηρίου τονίζει «αν δεν δω έμπρακτο αποτέλεσμα δεν πιστεύω ότι έγινε τίποτα. Με τα λόγια, χτίζουμε ανώγεια και κατώγεια, συνεχίζουμε λοιπόν την προσπάθεια». Από τη δική του πλευρά ο Δήμαρχος Σούδας, σε συνέντευξη που μας παραχώρησε, αναφέρεται σε «άγνοια» των πολιτικών εκπροσώπων του νομού σχετικά με τα θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη του κόλπου της Σούδας.

Η έκφραση «σύρθηκαν» πίσω από τους δύο Δημάρχους, είναι αυτή που κυριαρχεί ανάμεσα στους παροικούντες την ιερουσαλήμ, όταν περιγράφουν τη στάση των δύο βουλευτών της Ν.Δ. Μαρκογιαννάκη και Βολουδάκη, του Νομάρχη και του Δημάρχου Χανίων στις κινητοποιήσεις ενάντια στο χωροταξικό πλαίσιο Σουφλιά που προτείνει την υποβάθμιση λιμανιού και αεροδρομίου.

Η «χλιαρή» αντίδραση των εκπροσώπων του νομού Χανίων στην υπόθεση έγινε ιδιαίτερα αισθητή, καθώς ενώ είχαν ταχθεί κατά των όσων επιχειρεί να επιβάλλει το χωροταξικό στην Κρήτη έκαναν πίσω την κρίσιμη στιγμή, βάζοντας το κομματικό τους συμφέρον πάνω από το τοπικό. Ετσι, η μεν Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση κατηγορήθηκε ότι άργησε να κινηθεί και παρά το ότι εξέφρασε εγγράφως την αντίθεσή της, ο Νομάρχης Χανίων δεν παρουσιάστηκε στο συμβολικό αποκλεισμό του λιμανιού και του αεροδρομίου των Χανίων. Ο δε Δήμαρχος Χανίων αποδείχτηκε κατώτερος των περιστάσεων, καθώς δεν συνειδητοποίησε εγκαίρως, ότι η υποβάθμιση των δύο μεγαλύτερων τουριστικών εισόδων της δυτικής Κρήτης πλήττει κυρίως τους δικούς του δημότες. Τέλος, στην κοινή συνεδρίαση των Δημοτικών Συμβουλίων Σούδας και Ακρωτηρίου που έγινε στο Δήμο Ακρωτηρίου στις 13 του Γενάρη στο Ακρωτήρι, από τους τέσσερις βουλευτές του νομού, ο κ. Σκουλάκης έπραξε ότι ώφειλε ως αντιπολιτευόμενος, ο κ. Νικηφοράκης δήλωσε ότι θα καταψηφίσει το χωροταξικό φέρνοντας σε δύσκολη θέση τους άλλους δύο συναδέλφους του, οι οποίοι επέμειναν ότι πρέπει να μεταφέρουν το αίτημα των Χανίων στον Υπουργό και να προσπαθήσουν να τον πείσουν να τροποποιήσει το χωροταξικό πλαίσιο πριν προλάβει να κατατεθεί προς ψήφισει, σύντομα δηλαδή. Παραδέχτηκαν όμως, ότι «πολύ δύσκολα αλλάζει ο Υπουργός γνώμη» αναφερόμενοι ακόμα και στην «βαρυκοοία» που τον βοηθάει σε τέτοιες περιπτώσεις!

Τελικά εκτός από το κοινό ψήφισμα των δύο Δ. Συμβουλίων, επιστολές συμπαράστασης έστειλαν όλοι οι εμπορικοί και τουριστικοί φορείς των Χανίων οι οποίοι εκπροσωπήθηκαν στις δύο συγκεντρώσεις συμβολικού αποκλεισμού, όπου, αν και απέτυχαν από πλευράς πλήθους, εμφανίστηκαν οι περισσότεροι Δήμαρχοι του νομού Χανίων.

Μπούσουλας για τις διαμαρτυρίες των φορέων του νομού σχετικά με το χωροταξικό, αποτέλεσε αναλυτική γνωμοδότηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης που κρίνει την Κοινή Υπουργική Απόφαση για το Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού ως ανεπαρκή και όσον αφορά την Κρήτη επισημαίνει τα σημεία που ενισχύουν περισσότερο την αναπτυξιακή υστέρηση του νησιού. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι:

1)Ερχεται σε αντίθεση με βασικές χωροταξικές – αναπτυξιακές επιλογές του θεσμοθετημένου Χωροταξικού Πλαισίου Περιφέρειας Κρήτης και θα δεσμεύσει αρνητικά την επικείμενη αναθεώρησή του, στην όποια έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε από το 2008 και μετά.

2) Παρά το ότι στους λοιπούς εθνικούς πόλους αναφέρει το δίπολο Ηράκλειο – Χανιά (με την αναφορά ότι επιβάλλεται η ανάπτυξη υπηρεσιών εθνικής και διεθνούς ακτινοβολίας καθώς και η συμμετοχή τους στην ανάπτυξη διεθνών δικτύων συνεργασίας) τα Χανιά χαρακτηρίζονται ως Δευτερεύων πόλος (και όχι ως εθνικός όπως ισχύει για τα υπόλοιπα δίπολα).

3) Δεν αναδεικνύεται η διασύνδεση του Λιμένα Καστελίου με την Καλαμάτα ως συνέχεια του Διευρωπαϊκού δικτύου (Ιόνια οδός) και την Δωδεκάνησο μέσα από την αναβάθμιση των θαλάσσιων δρόμων Κισσάμου (Σούδας) και Σητείας Ρόδου. Καθώς επίσης, και η αναγκαία σύνδεση του Αερολιμένα Χανίων με τον ΒΟΑΚ ως συνέχεια του Διευρωπαϊκού Δικτύου.

4) Τραγική είναι η υποβάθμιση και για το Λιμάνι της Σούδας (ως λιμένας περιφερειακής σημασίας) αλλά και για το Αεροδρόμιο Χανίων. Το λιμάνι Ρεθύμνου δεν θεωρείται καν λιμάνι περιφερειακής σημασίας. Και όλα αυτά σε αντίθεση και με το ισχύον Χωροταξικό Πλαίσιο της Περιφέρειας Κρήτης.

5) Στο Άρθρο 10 «περιοχές φυσικού και πολιτιστικού πλούτου» είναι σαφής η υποβάθμιση του Ν. Χανίων και Ρεθύμνης ως περιοχή μόνο εθνικής εμβέλειας (και όχι διεθνούς) σε πολιτιστικούς πόρους και μάλιστα μόνο με ενετικά και μεταβυζαντινά κατάλοιπα και όχι και με Νεότερα και Παραδοσιακά.

Το πρόβλημα που προκύπτει, όπως αναφέρουν στο ψήφισμά τους οι δύο Δημοι, δεν αφορά μόνο τους Δήμους Ακρωτηρίου και Σούδας αλλά ολόκληρο το Νομό Χανίων επιδή καθορίζει την ανάπτυξή του για τα επόμενα 15 χρόνια. Χαρακτηριστικό είναι το απόσπασμα από τη συνέντευξη του Δημάρχου Σούδας Γιάννη Περάκη για το θέμα (λόγω έλλειψης χώρου, η υπόλοιπη συνέντευξη θα δημοσιευτεί στο επόμενο μας φύλλο):

Κύριε Περάκη, είναι προφανές ότι τα Νατοϊκά αμυντικά συμφέροντα θέλουν την τουριστική υποβάθμιση του λιμανιού της Σούδας, για να αναπτύσσουν ανενόχλητα τις στρατιωτικές δραστηριότητές τους. Μήπως αυτά τα συμφέρονται είναι που έδωσαν την κατεύθυνση στο ΥΠΕΧΩΔΕ για την υποβάθμιση του λιμανιού μέσω του νέου Γενικού Χωροταξικού Πλαισίου;

Εχω γίνει μάρτυρας σε πάρα πολλές περιπτώσεις, όπου οι υπηρεσιακοί παράγοντες που σχεδιάζουν την ανάπτυξη ή κάνουν προτάσεις στους Υπουργούς, εύκολα, είτε από άγνοια είτε για λόγους ευνόησης άλλων περιοχών και υποβάθμισης άλλων στον αναπτυξιακό σχεδιασμό, περνούν την αντίληψη ότι «δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα εκεί, γιατί είναι στρατιωτικές εγκαταστάσεις». Όμως, στον κόλπο της Σούδας υπάρχει η απαγορευμένη ζώνη και η ελεγχόμενη ζώνη, όπου μπορούν να γίνουν τα πάντα, εκτός από αγοραπωλησίες σε ξένους.

Αυτοί λοιπόν που κάνουν τον καταμερισμό των χρημάτων εμπλέκουν σκοπίμως ή λόγω βλακείας τον στρατιωτικό χαρακτήρα με τον πολιτικό, του λιμανιού και του αεροδρομίου;

Λόγω άγνοιας θα έλεγα εγώ. Πρέπει να επαγρυπνούμε και αυτό δυστυχώς δεν έχει γίνει αντιληπτό στο βαθμό που πρέπει από τους ιμάντες που πρέπει να μεταφέρουνε τα αιτήματα των Χανίων στην κεντρική εξουσία, κι εννοώ τους βουλευτές μας. Πρέπει επίσης να ελέγχουμε εμείς κάθε αναπτυξιακό σχεδιασμό, προκειμένου να δούμε αν αυτός ο σχεδιασμός έχει επηρεαστεί από την παρουσία των στρατιωτικών βάσεων. Κι εκεί έγκειται ο διεκδικητικός αγώνας που πρέπει να κάνουμε. Με εκφράζει απόλυτα η θέση ότι το Λιμάνι και το Αεροδρόμιο που από στρατιωτική άποψη θεωρούνται διεθνή λόγω της ασφάλειας που παρέχουν στην ακτοπλοοία και στις πτήσεις να μη θεωρούνται διεθνή για τις τουριστικές δραστηριότητές τους. Γιατί οι τουριστικές δραστηριότητες θα αναπτυχθούν, όταν αναπτυχθούν οι υποδομές τους. Για παράδειγμα, οι τουριστικές δραστηριότητες του αεροδρομίου θα αυξηθούν, αν το κτίριο του αεροδρομίου αναβαθμιστεί και αντίστοιχα το λιμάνι θα αναβαθμιστεί αν αναβαθμιστούν οι υποδομές του λιμανιού.

Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από την εφαρμογή του ειδικού χωροταξικού πλαισίου όσον αφορά την υποβάθμιση του λιμανιού της Σούδας;

Στην Δ’ Προγραμματική περίοδο, η κατανομή των χρημάτων θα γίνει βάση του χωροταξικού σχεδιασμού σε επίπεδο χώρας. Αυτός ο σχεδιασμός δίνει τις κατευθύνσεις και το βαθμό ανάπτυξης κάθε περιοχής. Όταν λοιπόν στο δικό μας περιφερειακό σχέδιο που είναι εγκεκριμένο, φαίνεται ότι το λιμάνι και το αεροδρόμιο είναι διεθνούς σημασίας ενώ η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠ. Εμπορικής Ναυτιλίας που σχεδιάζει τη λιμενική πολιτική από το 1992 έχει κατατάξει το λιμάνι της Σούδας σαν εθνικό κι έρχεται τώρα αυτό το χωροταξικό πλαίσιο και τα υποβαθμίζει, θα έχουμε τεράστιες επιπτώσεις στις χρηματοδοτήσεις. Αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς και δεν μπορώ να καταλάβω για ποιο λόγο ενοχλήθηκαν κάποιοι φορείς των Χανίων με την πρωτοβουλία που πήραμε οι δύο Δήμοι. Ετυχε το λιμάνι και το αεροδρόμιο να είναι στα δικά μας διοικητικά όρια κι εμείς έπρεπε να πάρουμε την πρωτοβουλία.

Όμως, δεν θα έπρεπε να υπάρχει μια παλλαϊκή αντίδραση στην επιχειρούμενη υποβάθμιση; Πόσο σας στηρίζουν οι βουλευτές και οι άλλοι πολιτικοί παράγοντες του νομού στο θέμα αυτό;

Μα δεν είναι τυχαίο που μας έστειλαν επιστολές συμπαράστασης όλοι οι φορείς των Χανίων που εμπλέκονται με τον τουρισμό. Στο θέμα αυτό υπήρχε μια διαφοροποίηση του Νομάρχη Χανίων, του Δημάρχου Χανίων και των δύο βουλευτών κυρίων Μαρκογιαννάκη και Βολουδάκη όπου είχαν μια επιφυλακτικότητα ως προς αυτές τις κινητοποιήσεις. Εμείς κάναμε αυτές τις συμβολικές κινητοποιήσεις για να μη δημιουργήσουμε προβλήματα, όταν είδαμε ότι παρόλο που όλοι είχαν συμφωνήσει να μη στηρίξουν το χωροταξικό πλαίσιο δεν είχε γίνει τίποτα.

Ανάλογες ερωτήσεις απευθύναμε και στο Δήμαρχο Ακρωτηρίου Μιχάλη Κυνηγό. Ετσι, για το αν τα Νατοϊκά συμφέροντα επηρρέασαν τις επιλογές του ΥΠΕΧΩΔΕ στο Γενικό Χωροταξικό απαντά:

“Η ύπαρξη των αμερικανικών βάσεων στο Ακρωτήρι είναι μια πραγματικότητα, όμως τα δεδομένα έχουν αλλάξει πάρα πολύ. Από τότε που οι ακρωτηριανοί έδιναν τις περιουσίες τους προκειμένου να γίνουν οι Βάσεις αυτές, κι ένιωθαν πλούσιοι με την έννοια ότι εκείνη την εποχή ήταν πάρα πολύ φτωχοί, πέρασε πάρα πολύς χρόνος και οι αναπτυξιακές διαδικασίες είναι εντελώς διαφορετικές. Είναι λογικό λοιπόν τώρα, τα συμφέροντα του Ακρωτηρίου να μη συνδέονται με τις Αμερικανικές Βάσεις, αλλά με άλλες προοπτικές όπως είναι οι τουριστικές δυνατότητες που έχει το Ακρωτήρι. Σίγουρα υπάρχουν γεωπολιτικά συμφέροντα στο Ακρωτήρι και σίγουρα αυτά επηρρεάζουν την ανάπτυξη του τόπου. Και σίγουρα αυτά έχουν τις επιρροές τους πάνω στις επιλογές του χωροταξικό σχεδιασμό.

Το Ακρωτήρι τί οικονομικά οφέλη αποκομίζει από την ύπαρξη των Βάσεων;

Από την ύπαρξη των Αμερικανικών Βάσεων υπάρχει ένα οικονομικό όφελος για το Ακρωτήρι, το οποίο είναι πάρα πολύ μικρό, με την έννοια ότι εργάζονται λίγοι Ακρωτηριανοί στις εγκαταστάσεις τους. Επιπλέον ο αριθμός των εμπορικών συναλλαγών που αναπτύσσονται μεταξύ Βάσεων και Ακρωτηριανών είναι μηδαμινός, αν υπάρχουν τέτοιες συναλλαγές.

Για τις επιπτώσεις του Χωροταξικού αν αυτό ψηφιστεί, ο κ. Κυνηγός αναφέρει:

«Το χωροταξικό πλαίσιο είναι ένα σημείο αναφοράς για μια δεκαπενταετία, ίσως και παραπάνω, για όλες τις αναπτυξιακές επιλογές και όλες τις χρηματοδοτήσεις. Από τη στιγμή λοιπόν που δεν θα θεωρούνται διεθνή το λιμάνι και το αεροδρόμιο, ασφαλώς δεν θα υπάρχουν υποδομές διεθνούς χαρακτήρα. Αυτό σημαίνει μεγάλο περιορισμό στις χρηματοδοτήσεις έργων από τα οποία άμεσα ωφελούνται και οι κάτοικοι του Δήμου Ακρωτηρίου».

Δεν υπάρχουν σχόλια: