Στις πλάτες των Δημάρχων πέφτει όλη η ευθύνη για την καταστροφική καθυστέρηση στην πορεία του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού, όπως επισημαίνει ο Προεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΚ Αντώνης Πιταριδάκης σε συνέντευξη – ποταμό που μας έδωσε, εφ’ όλης της ύλης. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος που αποτελεί το βασικό τεχνικό σύμβουλο της πολιτείας και της Νομαρχιακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, έχει κάνει προτάσεις για όλα τα επίκαιρα αναπτυξιακά θέματα του νομού αλλά όπως μας λέει ο Πρόεδρος «δεν εισακουγόμαστε συχνά, αν αυτά που προτείνουμε δεν εξυπηρετούνε τις όποιες πολιτικές επιλογές». Ο κ. Πιταριδάκης εκφράζει τη συμπαράστασή του στην προσπάθεια επίλυσης των μεγάλων προβλημάτων του Ακρωτηρίου, αλλά τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τη συζήτηση που είχαμε, δεν είναι και τόσο αισιόδοξα για το μέλλον του τόπου.
-Ποια είναι η πορεία της σύμβασης για το ΓΠΣ των Χανίων και των περιαστικών δήμων σήμερα και τι προβλήματα αντιμετωπίζει;
-Από το 2001 είχε διαπιστωθεί ότι απαιτείται ενιαία εκπόνηση ΓΠΣ Χανίων και περιαστικών Δήμων. Σημειώστε, ότι το υπάρχον ΓΠΣ Χανίων το οποίο απαιτεί ουσιαστικά επέκταση και αναθεώρηση περιλαμβάνει τμήματα όλων των περιαστικών Δήμων. Διότι πρόκειται ουσιαστικά για ένα οικιστικό συγκρότημα που οι χρήσεις του επηρεάζουν όλους τους Δήμους. Ετσι, μετά από διαβουλεύσεις χρόνων, υπογράφτηκε η σύμβαση της μελέτης από τα Χανιά και όλους τους περιαστικούς Δήμους, με την ευθύνη και την εγγύηση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Κρήτης. Μετά και τις τροποποιήσεις που δέχτηκε, πέρασε από όλα τα Δημοτικά Συμβούλια και ξαφνικά ενώ όλα ήταν έτοιμα να προχωρήσουν και μάλιστα ενώ έχουν εξασφαλιστεί οι πόροι, ο Δήμος Νέας Κυδωνίας αντέδρασε στη δική του συμμετοχή στην ενιαία εκπόνηση και πήρε την απόφαση να εκπονήσει μόνος του ξεχωριστή μελέτη. Αυτό πάει πίσω ξανά όλο το θέμα, θέτει ζητήματα και στους άλλους Δήμους, αν και κατά πόσον μπορούν να προχωρήσουν ενιαία με συνέπεια, να κινδυνεύουμε να χάσουμε και τα χρήματα. Σε σύσκεψη που συγκαλέσαμε με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων, ζητήσαμε να βρει τρόπο η Περιφέρεια που έχει και εκ του νόμου τον έλεγχο και την ευθύνη έγκρισης των Πολεοδομικών Σχεδίων, να λύσει το πρόβλημα. Για μας είναι μονόδρομος η εκπόνηση του ενιαίου ΓΠΣ, για να μπουν επιτέλους οι σωστές βάσεις στην ανάπτυξη του τόπου.
-Ο Δήμος Νέας Κυδωνίας επικαλείται τις ιδιαιτερότητές του, ως τουριστικός Δήμος. Δεν θα μπορούσε και ο Δήμος Ακρωτηρίου να προβάλλει τις δικές του ιδιαιτερότητες και να προχωρήσει επίσης, το δικό του Πολεοδομικό Σχέδιο;
-Θα μπορούσε, μια και το Ακρωτήρι έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες με όλες αυτές τις οχλούσες δραστηριότητες που έχουν συγκεντρωθεί στην περιοχή που εξυπηρετούν όμως όλους τους Δήμους. Δε θα μπορούσε όμως να υλοποιηθεί μια τέτοια, κατά μόνας εκπόνηση Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων.
-Αν υποθέσουμε ότι όλα πάνε καλά και ξεκινήσει, πόσα χρόνια θα περάσουν μέχρι την ολοκλήρωση της μελέτης;
-Με την προϋπόθεση ότι υπάρχει απρόσκοπτη χρηματοδότηση, υπάρχει η βούληση όλων να μη σαμποτάρουν το έργο της μελέτης, δηλαδή αν οι εμπλεκόμενοι Δήμοι εξετάζουν τα θέματα που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της εκπόνησης με καλή θέληση και άμεσα αντί να τη μπλοκάρουν για τοπικιστικές ή μικροπολιτικές σκοπιμότητες, η διαδικασία της μελέτης θέλει δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί.
-Αρα, η ευθύνη για την καθυστέρηση της μελέτης και των συνεπειών που θα έχει η άναρχη ανάπτυξη στον τόπο, βαρύνει τους ίδιους τους Δημάρχους;
-Ακριβώς, αν και αυτό είναι μια αδικία, γιατί ενώ τα ζητήματα αυτά έπρεπε να τα έχει λύσει εδώ και χρόνια η πολιτεία τα φόρτωσε τελικά στους Δημάρχους. Τους φόρτωσε με μεγάλες αρμοδιότητες και ευθύνες χωρίς να τους δώσει τα εφόδια να τις αντιμετωπίσουν. Πάντως, το ζήτημα είναι καθαρά πολιτικό και πρέπει οι Δήμαρχοι να αναλάβουν το πολιτικό κόστος και να εμπιστευθούν τους επιστήμονες που θα αναλάβουν τη μελέτη κα που πρέπει να επιλεγούν με μεγάλη προσοχή.
-Και μετά την ολοκλήρωση της μελέτης του ΓΠΣ, αν γίνει σε δύο ή σε πέντε χρόνια, το επόμενο βήμα ποιο είναι;
-Μετά την έγκριση του ΓΠΣ ξεκινάει η μεγάλη διαδικασία ανάθεσης των επι μέρους Πολεοδομικών μελετών και μετά η πράξη εφαρμογής. Αυτό σημαίνει και κόστος μεγάλο, γιατί οι πόροι που θα πρέπει να βρεθούν από τους Δήμους για απαλλοτριώσεις, ειδικά στις περιπτώσεις που δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια εισφορών γης από τους πολίτες, θα είναι τεράστιοι. Κι αυτό όμως, είναι θέμα πολιτικής βούλησης όπως κι όλα τ΄άλλα.
-Υπήρξε ένα ζήτημα στη σύμβαση για το οποίο εκφράστηκαν αντιρρήσεις από τα δημοτικά συμβούλια που κλήθηκαν να την επικυρώσουν, στο άρθρο 4 και αφορά τη διαβίβαση στο Δήμο Χανίων για έγκριση από το Δημοτικό του Συμβούλιο των όρων της προκήρυξης με απλή ενημέρωση των λοιπών συμβαλλομένων Δήμων, την έγκριση πάλι από το Δήμο Χανίων του σχεδίου σύμβασης όπως και το δικαίωμα τροποποίησής της με ενημέρωση πάλι των άλλων Δήμων. Αυτό σημαίνει ότι δίνει εν λευκώ το δικαίωμα στο Δήμο Χανίων να χειριστεί καίρια ζητήματα της μελέτης με τους άλλους Δήμους (και λόγω πολιτικών συσχετισμών) να επικυρώνουν απλά;
-Κοιτάξτε, εμείς δε συμμετέχουμε ως φορέας σε αυτή τη διαδικασία, αλλά αυτή την κριτική την ακούσαμε.. Σε αυτού του τύπου τις συμβάσεις έτσι γίνεται, ο μεγαλύτερος Δήμος έχει την ευθύνη της υλοποίησης. Όμως, απ’ όσο γνωρίζω, η διαφωνία αυτή έχει να κάνει με τους όρους της σύμβασης κι όχι με την ουσία. Δηλαδή με ποια διαδικασία θα γίνει, τους χρόνους υλοποίησης, τι συμμετοχή έχει ο κάθε Δήμος μέσα, τι χρήματα εισφέρει. Δεν έχει να κάνει με ζητήματα όπως η επιλογή της χωροθέτησης μιας οχλούσας δραστηριότητας. Αν κρίνονται τέτοια θέματα στους όρους της σύμβασης, τότε πράγματι υπάρχει πρόβλημα. Δε νομίζω όμως να είναι έτσι. Αυτά τα θέματα θα κριθούν στην Επιστημονική Επιτροπή και στην Επιτροπή Παρακολούθησης όπου συμμετέχουν όλοι.
-Ο Δήμος Χανίων μπορεί να θεωρείται ο πολυπληθέστερος στο νομό, όμως ο Δήμος Ακρωτηρίου είναι ο μεγαλύτερος σε ανάπτυξη αυτή τη στιγμή και μάλιστα με παράλληλη «διαφυγή» δημοτών από τα Χανιά στο Ακρωτήρι. Μπαίνει λοιπόν το ερώτημα: δεν πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να δουν το Ακρωτήρι σε παράλληλη εξέλιξη με τα Χανιά ώστε τα κριτήρια στο σχέδιο σύμβασης να είναι αναλογικά;
-Αυτό είναι σωστό και στο θέμα της οικιστικής ανάπτυξης έτσι πρέπει να ειδωθεί. Κι αυτό πρέπει να εξασφαλίζουν τέτοιες μελέτες. Η βασική οικιστική ανάπτυξη είναι μεταξύ αυτών των δύο και πάνω σε αυτό οι Δήμοι Χανίων και Ακρωτηρίου πρέπει να συνεργαστούν.
-Το μεγάλο διακύβευμα είναι οι ρυπογόνες και οι οχλούσες δραστηριότητες και το πώς θα κατανεμηθούν χωροταξικά στους Δήμους. Με ποιο κριτήριο πιστεύετε εσείς ότι πρέπει να γίνει η «κατανομή» τους;
-Μα αυτή είναι και η αναγκαιότητα της μελέτης κι αυτό εξασφαλίζει ότι θα δώσει λύσεις σε τέτοια θέματα. Πού θα πάνε οι οχλούσες δραστηριότητες; Δεν θα πάνε εκεί που είναι η οικιστική ανάπτυξη, ούτε εκεί που είναι η γεωργική γη, θα πάνε σε ζώνες γης χαμηλής παραγωγικότητας. Και η συγκέντρωση τους ούτως ώστε να είναι ελεγχόμενη από κάθε άποψη, ρύπανσης, απορύπανσης, έργων υποδομής. Το ότι ο Δήμος Ακρωτηρίου είναι ο πιο επιβαρυμένος Δήμος είναι γνωστό γιατί και πρέπει να ληφθεί υπόψιν αυτό. Όχι πώς δεν υπάρχουν κι άλλοι Δήμοι με επιβαρύνσεις, όπως είναι το εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Δήμο Ελ. Βενιζέλου, που δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα σήμερα. Αλλά είναι επιτακτική ανάγκη να δούμε και την απομάκρυνση της Ξυλοκαμάρας και την απομάκρυνση π.χ. των εγκαταστάσεων καυσίμων από τον Αγιο Νούφρη. Πρέπει να σταματήσει αυτό που γίνεται πια στο νομό μας και να πάνε όλες οι οχλούσες δραστηριότητες εκεί που πρέπει να πάνε. Κι εκεί καταλήγουμε πάλι, ότι όλες οι δυσκολίες και τα τοπικιστικά και κομματικά και άλλα συμφέροντα πρέπει να μπουν στην μπάντα αλλιώς δε θα γίνει ποτέ χωροταξικό. Πρέπει όμως να πούμε, ότι δε χρειάζεται να περιμένουμε το ΓΠΣ για να προχωρήσουμε τις χωροθετήσεις σε επίπεδο νομαρχιακής πολιτικής χωροταξικού σχεδιασμού και ειδικά για τις βιομηχανικές και βιοτεχνικές δραστηριότητες, όπως το δεύτερο ΒΙΟΠΑ. Αυτό μπορεί να γίνει και με το υπάρχον Χωροταξικό της περιφέρειας Κρήτης
-Το ΤΕΕ έχει εκφράσει τη θέση του για το θέμα των εγκαταστάσεων του Αγ. Ονουφρίου;
-Και για τις δεξαμενές καυσίμων μπορούσαμε και θα έπρεπε να είχαμε καινούρια θέση που να μην ενοχλεί αφ’ ενός και αφ’ ετέρου να εξυπηρετεί τις ανάγκες που έχουμε σα νομός και να συμβάλλει και στο έλλειμα που έχει η Κρήτη για μεγαλύτερες δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων. Εκεί που είναι τώρα οι δεξαμενές έχουμε τεράστιο πρόβλημα. Εδώ και χρόνια γίνεται λοιπόν μια προσπάθεια ο νομός να βρει ένα χώρο. Εχουν συσταθεί κάποιες επιτροπές, η επιτροπή που δούλεψε με εκπροσπώπους υπηρεσιών αλλά και από μας, είχε κάνει μια προεπιλογή οκτώ εως δέκα θέσεων που θα μπορούσαν να δεχτούνε στο νομό τέτοιες δραστηριότητες, δεν μπόρεσε να προχωρήσει παραπέρα. Εμείς είχαμε ζητήσει τότε από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση να γίνει μια μελέτη από τους αρμόδιους επιστήμονες, ώστε τεκμηριωμένα να επιλέξουν τις καταλληλότερες θέσεις, που πλέον με πολιτική βούληση να βρεθεί μια λύση. Δεν έγινε τίποτα τότε και πρόσφατα το επαναφέραμε μαζί με το αίτημα μετεγκατάστασης της Ξυλοκαμάρας και περιμένουμε το Περιφερειακό Συμβούλιο να αποφασίσει.
-Το ΤΕΕ συμμετέχει στην επιτροπή καθορισμού λατομικών ζωνών;
-Όχι, παρόλο που το έχουμε ζητήσει εδώ και πολλά χρόνια. Εκ των υστέρων προσπαθούμε να πούμε την άποψή μας σαν τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας που είμαστε, αν και αυτό δε σημαίνει ότι εισακουγόμαστε συχνά, αν αυτά που προτείνουμε δεν εξυπηρετούνε τις όποιες πολιτικές επιλογές. Το θέμα των λατομείων είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του νομού, κι αυτό αποτέλεσμα έλλειψης χωροταξικού σχεδιασμού. Τα περισσότερα λειτουργούν με παράνομες δραστηριότητες, με αυθαίρετες επεκτάσεις και προσβάλλοντας το περιβάλλον, πάντα βέβαια με την αιτιολόγηση ότι έχουμε ανάγκη υλικών στο νομό, που πρέπει να συνεκτιμηθεί. Εμείς ζητήσαμε από όλους τους Δήμους που σήμερα διαθέτουν λατομικές περιοχές και μεταξύ αυτών και του Δήμου Ακρωτηρίου, να έχουμε τις θέσεις και τις απόψεις τους για το θέμα. Πάντως η δική μας θέση για το θέμα της επέκτασης στο Ακρωτήρι είναι ότι δεν μπορεί κανείς να συμφωνήσει σε μια τέτοια a priori επέκταση χωρίς να έχει σε όλες του τις διαστάσεις εξαντληθεί το θέμα. Είναι ήδη βεβαρυμένη η περιοχή το Ακρωτήρι και πρέπει να το δούμε σε σχέση με όλο το νομό.
-Μέσα σε όλο αυτό το οικοδομικό χάος του Ακρωτηρίου, υπάρχει το χάος των άθλιων οδικών αξόνων που εκτός από πρόβλημα ποιότητας αντιμετωπίζουν και πρόβλημα φόρτου κυκλοφορίας. Πιστεύετε ότι με τις παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο σύνδεσης Χανίων και ΒΟΑ με αεροδρόμιο, θα λυθεί το πρόβλημα;
- Εχουμε πει ότι η λύση του προβλήματος είναι η εκμετάλλευση των απαλλοτριωμένων ζωνών και θυμάστε ότι αυτό προτείναμε εμείς πάνω στη μελέτη για τη νέα χάραξη δρόμου ΒΟΑ – Αεροδρόμιο με την οποία διαφωνούσαμε για λόγους περιβαλλοντικούς αλλά και μεγάλου κόστους. Είχαμε το πλεονέκτημα της απαλλοτριωμένης ζώνης περίπου
-Βάση του νέου Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, οι Δήμοι είναι υποχρεωμένοι να συντάξουν τετραετή επιχειρησιακά σχέδια για την ανάπτυξή τους. Εχουν οι μικροί Δήμοι τέτοια δυνατότητα;
-Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις για την τέταρτη προγραμματική περίοδο, για να ενταχθούν σε προγράμματα και να έχουν πόρους και έργα οι Δήμοι πρέπει να έχουν πιστοποίηση ISO είτε μόνοι τους, είτε όλοι μαζί. Κι επειδή δεν μπορούν οι περισσότεροι, γίνεται τώρα μια μεγάλη εταιρεία που θα έχει κατά τόπους γραφεία για να κάνει τη σύνταξη των επιχειρησιακών προγραμμάτων και τη βοήθεια ένταξης των έργων. Πλέον τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Αν δεν προχωρήσουν τα επιχειρησιακά προγράμματα οι Δήμοι δε θα μπορούν να κάνουν έργα με κοινοτική χρηματοδότηση στην περιοχή τους. Αλλά μέχρι να συσταθεί η εταιρεία αυτή θα περάσει πολύς καιρός. Επίσης, κάτι που δε γνωρίζουν ακόμα οι Δημάρχοι τι είναι, τα έργα πρέπει να έχουν Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για να ξεκινήσουν. Κι όλα αυτά με τα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου