Εργα...για κλάματα!



Δύο σχεδόν μήνες μετά την ασφαλτόστρωση τους. τα οδικά τμήματα του έργου "Κατασκευή δικτύου αποχέτευσης περαστικών Δήμων Ιούδας, Ελ. Βενιζέλου, Θερίσσαυ και Ακρωτηρίου" άρχισαν ήδη να γεμίζουν λακκούβες- σκασίματα, αποτελώντας κίνδυνο για τα διερχόμενα αυτοκίνητα και κυρίως τις μοτοσυκλέτες, ενώ η ζημιά για το Δήμο είναι μεγαλύτερη από ότι φαίνεται: και οι δρόμοι του Ακρωτηρίου παραδίνονται
κατεστραμένοι και ο Δήμος (εμείς δηλαδή) θα επιβαρύνεται οικονομικά για χρόνια με τα έξοδα συντήρησης των δρόμων.
Υποτίθεται πως το έργο που είναι ενταγμένο στο Γ' ΚΠΣ θα έπρεπε να ελέγχεται με μεγαλύτερη έμφαση, κάτι που φαίνεται πως δε γίνεται από τους αρμόδιους φορείς; την Τεχνική Υπηρεσία της ΔΕΥΑ Χανίων που είναι ο Δ/νων Φορέας του έργου, την παλιά και τη νέα Δημοτική Αρχή που ώφειλαν και ωφείλουν να παρακολουθούν στενά την εξέλιξη του έργου και να πιέζουν για τη σωστή και γρήγορη ολοκλήρωση του.
Σε έγγραφο που έχουμε στα χέρια μας. όπου περιγράφονται οι γενικοί όροι τιμολογίου και το τιμολόγιο της μελέτης, αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι: "Επίχωση κάθε είδους ορυγμάτων εντός πόλεως με θραυστό υλικό λατομείου της ΠΤΠ (σσ Πρότυπη Τεχνική Προδιαγραφή) 0,150 σε στρώσεις πάχους μέχρι 25 εκατ. με την πορμήθεια και μεταφορά του θραυστού υλικού." Με δυό λόγια το υλικό που θά 'πρεπε να μπαίνει στα χαντάκια(βάθουςως1,50μ.)είναιτο γνωστά 3Α. χοντρό χαλίκι με νταμαρίσια άμμο δηλαδή. Ολοι όσοι έχουμε χτίσει σπίτια με περιβάλλοντα χώρο το γνωρίζουμε αυτό το υλικό. Και δεν είναι αυτά το υλικό που μπαίνει ως υπόβαση στο εν λόγω έργο, κάτι που μπορεί να το διαπιστώσει ο καθένας. Τί υλικό μπαίνει; Οι πληροφορίες μας που προέρχονται από μηχανικό που ξέρει καλά τα πράγματα, είναι ότι πρόκειται για τα υλικά σκαψίματος, δηλαδή τα μπάζα, που ο εργολάβος αντί να τα ξεφορτωθεί τα ανακυκλώνει σε σπαστήρες που λειτουργούν στο Ακρωτήρι και τα ξαναστρώνει.
Το ίδιο έγγραφο λέει πιο κάτω:"Ο βαθμός συμπυκνώσεως δεν πρέπει, να είναι κατώτερος από 95% (τροποποιημένη διαδικασία ΡΡ.ΟΟ-ΤΟΡ)." Το υλικό δηλαδή πρέπει να συμπιέζεται κατά στρώσεις (δηλ. στρώση και συμπίεση κ.ο.κ.) με ειδικά μηχανήματα, και όχι με απλέςσφύρες. που βλέπουμε να δουλεύουν καθημερινά στους δρόμους όπου γίνεται το έργο.
Ολα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα, με την πρώτη βροχή, το νερό να περνάει κάτω από την άσφαλτο και τα μπάζα να παθαίνουν καθίζηση, ώστε το πρώτο βαρύ όχημα που θα περάσει από πάνω να αφήσει λακκούβες πίσω του, όπου υπάρχουν κενά (το ίδιο συμβαίνει με τα πλακάκια στο σπίτι μας, όταν η κόλα δεν έχει μπει σωστά και δημιουργεί κενά. Σπάνε.)
Ολα αυτά φυσικά, πρέπει να ελέγχονται από την επιβλέπουσα υπηρεσία (τη ΔΕΥΑ Χανίων δηλαδή), η οποίο έχει ως υποχρέωση να ζητάει από τον εργολάβο τον τακτικό έλεγχο της καταλληλότητας των υλικών υπόστρωσης. Και στην πρίπτωσή μας το ερώτημα προς τη ΔΕΥΑΧ είναι: ελέγχονται; Η διαδικασία αυτή αφορά τον εργαστηριακό έλεγχο των υλικών που γίνεται στο Ηράκλειο, πάνω σε δείγματα που στέλνονται κάθε φορά πριν γίνει η επίστρωση τους. Το κόστος της διαδικασίας αυτής φτάνει τα 200 ευρώ ανά έλεγχο, ένα κόστος που φυσικά οι εργολάβοι προσπαθούν και συνήθως τα καταφέρνουν να αποφύγουν, αφού σπάνια ελέγχονται. Από μία μικρή επίσκεψη στη ΔΕΥΑΧ καταλάβαμε ότι όχι μόνο δεν υπάρχει τέτοιος έλεγχος στο ξεκίνημα του έργου, αλλά φαίνεται πως αποτελεί μια περιττή, τυπική "γραφειοκρατική" διαδικασία ο έλεγχος αυτός. Κανείς λοιπόν δεν ενδιαφέρεται. Πάντως είναι αμφίβολο αν και στην πορεία του έργου η ΔΕΥΑΧ ζητά να λάβει κάποιο πιστοποιητικό καταλληλότητας των υλικών (και αυτό αφού έχει τελειώσει το έργο).
Και γιατί άλλωστε να μην αποφύγουν τον έλεγχο οι εργολάβοι, όταν για να βγάλουν κέρδος από το έργο πρέπει να περιορίσουντα έξοδα όσο περισσότερο γίνεται, αφού συνήθως οι εκπτώσεις που δίνουν είναι κάτω από το όριο κέρδους τους. Το συγκεκριμένο έργο για παράδειγμα. η ΑΚΤΕΡ το έχει πάρει με έκπτωση 61%. Υπάρχει λόγος να γίνονται τόσο μεγάλες εκπτώσεις: Από την πλευρά των Δήμων, οι μεγάλες εκτπώσεις διευκολύνουν στο να γίνονται περισσότερα έργα, χωρίς ποιότητα όμως. Από την πλευρά των εργολάβων, ο κορεσμός του κλάδου και ο αθέμιτος ανταγωνισμός τους οδηγεί στο να προσφέρουν τόσο μεγάλες εκπτώσεις, όπως μας αναφέρει συνδικαλιστής των εργολάβων ο οποίος τονίζει ότι "ως σωματείο θέτρυμε τα θέματα αυτά στην πολιτεία, που πρέπει να τα αντιμετωπίσει θεσμικά, ώστε να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός στον κλάδο. πράγμα που θα βοηθήσει κι εμάς και τη βελτίωση της ποιότητας των έργων".
Οδηγός - εργολάβος χωματουργικών σε δημόσια έργα παραδέχεται για έργο που έγινε στα Χανιά πριν από μερικά χρόνια: "αναγκάστηκα να μην κάνω συμπίεση στο υπόστρωμα γιατί έπρεπε να φέρω μηχάνημα που δεν είχα και δεν έβγαινα"...
Ιδού λοιπόν τα δημόσια έργα: γραφικός ή μόνιμα χαμένος θα είναι ο εργολάβος που πηγαίνει με το σταυρό στο χέρι. Και το αποτέλεσμα το βλέπουμε καθημερινά (και το πληρώνουμε καθημερινά) κι όχι μόνο. στο Ακρωτήρι...
ΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ: ΕΙΣΤΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΟ Ν. ΧΑΝΙΩΝ ?

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Να μας πει η τεχνική εταιρεία και ο επιβλέπων του έργου , που κατασκευάζει τον αγωγό αποχέτευσης του Αρωτηρίου εαν επιτρέπεται στην Ε.Ο.Χανίων-Αερολιμένα να μένουν φρεάτια επισκέψεως στη μέση του δρόμου και ποιοι είναι οι μελετητές του έργου κατασκευής και παραλαβής των έργων; Και γιατί το έργο δεν έγινε στο απαλλοτριωμένο τμημα του δρόμου πλάτους 5 μέτρων αλλά στο κέντρο του δρόμου με όλα τα προβλήματα που θα επακολουθήσουν;

Ανώνυμος είπε...

Εκεινο το τμημα του δρομου μετα απο το αεροδρομιο προς Βορρα θα ελεησει κανενας να ασχοληθει μαζι του? Απο την μια μερια η ΦΙΝΟΜΠΕΤΟΝ,απο την αλλη οι Αμερικανοι και στο τελος τα σκουπιδια με τα αποριματοτοφορα τον εχουν κανει σε ασχημο χαλι.Ο τελευταιος ασφαλτοταπητας που επεσε ηταν στην δεκαετια του 70.
Να δουμε μεχρι ποτε θα περιμενουμε...
Χαραλαμπος Π.Τζιγκουνακης
Μουζουρας