Επιτέλους, κόμβος!

Μετά από πολλά χρόνια διαμαρτυριών των κατοίκων της περιοχής και δημοσιευμάτων, αναπλάστηκε επιτέλους, η διασταύρωση της Ε.Ο. Χανίων – Αεροδρομίου για Σούδα. Η κατασκευή του κυκλικού κόμβου που ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε στις 12 Μαρτίου σε ειδική «τελετή» εντάχθηκε στα βραχυπρόθεσμα έργα που γίνονται για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε ολόκληρο το μήκος του ΒΟΑΚ μέχρι το Ηράκλειο και συγχρηματοδοτούνται από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Στο ίδιο πρόγραμμα είναι ενταγμένες και οι άλλες παρεμβάσεις που έγιναν, στον κόμβο του Π.Β.Κ. στη διασταύρωση του Δημαρχείου, και η νέα ασφαλτόστρωση στην περιοχή των Τάφων των Βενιζέλων, όπως και τα στηθαία που τοποθετούνται σε διάφορα σημεία και οι ασφαλτοστρώσεις που θα γίνουν.
Πρόκειται λένε οι μελετητές, για ένα μοναδικό για περιαστικό οδικό δίκτυο, κυκλικό κόμβο, ο οποίος κατασκευάστηκε με τις πιο σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές και σχεδιάστηκε για να αντέχει μεγάλο φόρτο κυκλοφορίας καθώς προηγήθηκε μελέτη για την κίνηση στο δρόμο αυτό, που το καλοκαίρι φτάνει τα 20.000 οχήματα την ημέρα, χωρίς να ξεχνάμε ότι πολλά από αυτά είναι βαρειά οχήματα, καθώς από δω περνούν όλα τα καύσιμα και ένα πολύ μεγάλο μέρος των αδρανών υλικών του νομού Χανίων.
Επρόκειτο για ένα αυτονόητο έργο, καθώς στον κόμβο αυτόν, σκοτώνεται κατά μέσο όρο κάθε χρόνο ένας άνθρωπος σε τροχαίο ατύχημα. Στην τελετή παράδοσης του έργου από το Δ/ντη της ΕΥΔΕ – ΒΟΑΚ κ. Αγαπάκη, παρουσία του αντινομάρχη κ. Σπανουδάκη και του Δημάρχου Ακρωτηρίου κ. Κυνηγού, ο πρώτος ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους γιατί «πανηγυρίζουμε για ένα αυτονόητο έργο» και «γιατί καθυστέρησε τόσα χρόνια να αποφασιστεί η υλοποίησή του» ο κ. Αγαπάκης που εδώ εκπροσωπεί την Περιφέρεια Κρήτης στον τομέα της Εθνικής Οδού απάντησε στην πρώτη ερώτηση «σύμφωνα με έρευνα του ΕΚΑΒ Κρήτης, το 75-80% των ατυχημάτων της Κρήτης οφείλεται στον ανθρώπινο παράγοντα, συνεπώς ναι, θέλουμε καλύτερους δρόμους αλλά πρέπει και εμείς να προσαρμοζόμαστε στις κυκλοφοριακές συνθήκες. Μην τα ρίχνουμε μόνο στα οδικά έργα. Συνεπώς ναι, θέλουμε καλύτερους δρόμους αλλά πρέπει και εμείς να προσαρμοζόμαστε στις κυκλοφοριακές συνθήκες. Δεν πανηγυρίζουμε απλά είμαστε ευχαριστημένοι ότι ένα έργο προχωράει και προσδοκούμε ακόμα περισσότερα». Στη δεύτερη ερώτηση απάντησε ότι «δεν έιχαμε τις χρηματοδοτήσεις για να κάνουμε το έργο. Τώρα που εντάχθηκε, τώρα το κάναμε».

Κόμβος με Οδηγίες Χρήσης!

Ο Στέλιος Πετράκης, Δ/νων Σύμβουλος της ΕΚΤΩΡ , της κατασκευαστικής που έκανε το έργο, σημείωσε πως «επειδή δεν έχουμε συνηθίσει σε τέτοια κυκλοφορία σε κυκλικούς κόμβους θα πρέπει να επισημάνω τον κίνδυνο στους οδηγούς που έρχονται από Χανιά και Σούδα, ιδίως από Χανιά που μέχρι σήμερα δεν είχαν στοπ και μπορούσαν να συνεχίσουν το δρομολόγιό τους προς το αεροδρόμιο, ότι θα πρέπει να σταματούν και να παραχωρούν την προτεραιότητα.»
Ολοι επεσήμαναν, ότι η είσοδος στον κόμβο πρέπει να γίνεται με 30-40 χλμ την ώρα ώστε να αποφεύγονται τα ατυχήματα, ενώ η ΕΥΔΕ- ΒΟΑΚ έδωσε στη δημοσιότητα «οδηγίες χρήσης» για τους οδηγούς που διέρχονται από τον κόμβο:
«Προκειμένου οι οδηγοί να αντιλαμβάνονται έγκαιρα και συνεχώς το νέο σχεδιασμό, μειώνοντας σταδιακά τη ταχύτητα τους προς τον κυκλικό κόμβο και να τον χρησιμοποιούν σωστά για την μετακίνηση τους, δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή στις εργασίες σήμανσης και ασφάλισης.
Πιο συγκεκριμένα τα διερχόμενα οχήματα από Σούδα οφείλουν να σταματήσουν πρίν εισέλθουν στον κυκλικό κόμβο (πινακίδα Ρ-2 : Υποχρεωτική διακοπή πορείας). Τα διερχόμενα οχήματα από Χανιά και από το Αεροδρόμιο οφείλουν πριν εισέλθουν στον κυκλικό κόμβο να παραχωρήσουν προτεραιότητα στα οχήματα που κινούνται εντός του κόμβου (πινακίδα Ρ-1 : Υποχρεωτική παραχώρηση προτεραιότητας).
Οι κινήσεις που προβλέπονται από τον σχεδιασμό και την σήμανση στον κόμβο είναι οι εξής:
α) Από Σούδα προς Αεροδρόμιο. Αφού πρώτα οι οδηγοί διακόψουν την πορεία τους, εισέρχονται στον κόμβο και στην συνέχεια κατευθύνονται προς Αεροδρόμιο.(Σχέδιο ,πορεία 3)
β) Από Αεροδρόμιο προς Χανιά. Αφού πρώτα οι οδηγοί παραχωρήσουν προτεραιότητα στα οχήματα που κινούνται εντός του κόμβου, εισέρχονται στον κόμβο και στην συνέχεια κατευθύνονται προς Χανιά.(Σχέδιο,πορεία 5).
γ) Από Σούδα προς Χανιά. Αφού πρώτα οι οδηγοί διακόψουν την πορεία τους, εισέρχονται στον κόμβο και ακολουθούν κυκλική πορεία. Στην συνέχεια εξέρχονται στο ρεύμα προς Χανιά (Σχέδιο2,πορεία 4).
δ) Από Χανιά προς Σούδα. Αφού πρώτα οι οδηγοί παραχωρήσουν προτεραιότητα στα οχήματα που κινούνται εντός του κόμβου, εισέρχονται στον κόμβο και ακολουθούν πλήρη κυκλική πορεία. Στην συνέχεια εξέρχονται στο ρεύμα προς Σούδα (Σχέδιο2,πορεία 2).
ε) Από Αεροδρόμιο προς Σούδα. Αφού πρώτα οι οδηγοί παραχωρήσουν προτεραιότητα στα οχήματα που κινούνται εντός του κόμβου, εισέρχονται στον κόμβο και ακολουθούν κυκλική πορεία. Στην συνέχεια εξέρχονται στο ρεύμα προς Σούδα. (Σχέδιο3,πορεία 6).
στ). Από Χανιά προς Αεροδρόμιο. Αφού πρώτα οι οδηγοί παραχωρήσουν προτεραιότητα στα οχήματα που κινούνται εντός του κόμβου, εισέρχονται στον κόμβο και ακολουθούν κυκλική πορεία. Στην συνέχεια εξέρχονται στο ρεύμα προς Αεροδρόμιο. (Σχέδιο3,πορεία1).

Σχόλιο

Μνημόσυνο στον κόμβο

► Μνημόσυνο έπρεπε να κάνουν πρώτα και μετά τελετή παράδοσης του κόμβου Χανιά-Αεροδρόμιο-Σούδα. Επρεπε να καλέσουν έναν παπά να κάνει μνημόσυνο για τους δεκάδες πεσόντες σε τροχαία, στον κόμβο αυτόν που με υπαιτιότητα δική τους, ενώ για χρόνια φωνάζαμε πολλοί, δεν εφτιαχνόταν.

► Εγώ θα ντρεπόμουνα στη θέση τους, να κάνω φιέστα σε αυτό το μέρος, πάνω από τις μνήμες των πτωμάτων πάνω από το αίμα που έχει χυθεί στην άσφαλτο και θα ντρεπόμουν να στέκομαι καταμεσίς του δρόμου, να τρώω τυροπιτάκια έχοντας κλείσει το δρόμο επί μία ώρα και –μόνο και μόνο για να φάω τυροπιτάκια.
Ντροπή!

► Ντροπή που όταν ρωτήθηκε ο Δ/ντης της ΕΥΔΕ-ΒΟΑΚ από το συνάδελφο Γιώργο Κώνστα γιατί καθυστέρησε τόσα χρόνια να γίνει το έργο, εκείνος το μόνο που βρήκε να πει (ενώ στην αρχή έκανε πως δεν κατάλαβε) ότι «τώρα βγήκαν οι χρηματοδοτήσεις, τώρα το κάναμε» και μετά τα έριξε στους οδηγούς που δεν «προσαρμόζονται στις κυκλοφοριακές συνθήκες». Δηλαδή σε ποιες κυκλοφοριακές συνθήκες να προσαρμοστούν οι οδηγοί που τόσα χρόνια περνούσαν από ένα κόμβο εθνικής οδού μεγάλης κυκλοφορίας, χωρίς φώτα, χωρίς σωστή σήμανση, χωρίς διαγραμμίσεις; Πώς να προσαρμοστούν; Να πετάξουν από πάνω; Δηλαδή, δεν φτάνει που ευθυνόμαστε για τόσους θανάτους, ζητάμε και τα ρέστα τώρα;

► Οσα είπε ο υπηρεσιακός για το ότι για τα τροχαία ατυχήματα ευθύνονται κατά 75-80% οι οδηγοί είναι σωστά, αλλά αυτή θα έπρεπε να είναι απάντηση σε άλλη ερώτηση κι όχι σε αυτήν που του έγινε.

► Αλλά για να μη λέτε πως μόνο γκρινιάζουμε, να πούμε κι ότι, ναι, χαιρόμαστε που επιτέλους κάποιος πήρε την πρωτοβουλία να σπρώξει αυτό το έργο. Γιατί τα έργα της Περιφέρειας που γίνονται στα Χανιά, μόνο από σπρώξιμο γίνονται. Αυτά δε θεωρούνται αυτονόητα Γιώργο μου, όπως θεωρούνται στο Ηράκλειο.
Ευχαριστούμε και μπράβο σας.

► Εμείς θα το χρεώσουμε –κι ας πουν ότι μεροληπτούμε- στην τωρινή Δημοτική Αρχή Ακρωτηρίου και στον τωρινό Νομάρχη γιατί ο γράφων ξέρει από πρώτο χέρι, ότι συνεργάστηκαν για να προωθηθεί μια μελέτη και να ενταχθεί στο συνολικότερο έργο του ΒΟΑΚ. Ετσι είναι. Τα έργα αυτά, μπορεί να μη γεμίζουν το μάτι, λύνουν όμως κυριολεκτικά, προβλήματα ζωής και θανάτου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: